جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
روش تحقیق در جامعهشناسی
جامعهشناسى مانند ديگر علوم، در تحقيقات خود از 'روش علمي' پيروى مىکند. روش علمي، مبتنى بر مشاهده، آزمايش و تجربه است. محقق ابتدا از طريق مشاهده و آگاهى از 'تجريهٔ مقدماتي' پس از آنکه متوجه مسئلهاى شد فرضيهاى طرح مىکند و براى اثبات يا رد آن فرضيه به تحقيق و تجربه وسيع مىپردازد. (تجربه شامل فعاليتهاى گوناگونى مانند، مشاهده، آزمايش، تجزيه، ترکيب، اندازهگيرى و ثبت، تعريف، آمارگيري، مقايسه، طبقهبندى و تمثيل است). اگر تجربههاى حاصل، موضوع مورد تحقيق را تائيد و فرضيه را ثابت کند، به قانون که آخرين مرحلهٔ روش علمى است مىرسد. بهعبارت ديگر، اگر فرضيه يا تجربه تائيد شود بهصورت قانون عملى در مىآيد. |
'قانون عملي، بيان روابط وجوه کلى واقعيت است و آزمايشهاى گذشته را بهصورتى فشرده عرضه مىدارد' و در نتيجه نتيجه انسان را در پيشبينى حوادث آينده و کشف قوانين ديگر رهبرى مىکند. از تعميم چند قانون علمي، نظريه يا تئورى (Theory)، حاصل مىشود. نظريه يا تئورى دنبالهٔ مرحلهٔ کشف قانون است. يعنى اگر بتوان چند قانون عملى را با يکديگر مربوط ساخت و تعميم دارد، نظريه يا قانونى وسيعتر فراهم مىگردد و عدهٔ زيادى از پديدههاى متفاوت را تبيين مىکند. |
پس عنصر تعيينکنندهٔ يک تئوري، عموميت آن است و تکوين آن براساس قضاياى تجربى است که ممکن است 'مجرد' باشد يعنى در تمام زمانها و مکانها صدق بکند يا نکند. |
ولى عنصر در يک قانون آن است که در زمانها و مکانهاى مختلف، صدق مىکند. بدين ترتيب ممکن است آن يک تئورى باشد و يا يک قضيهٔ تجربى تعميم نيافته. مثلاً قانون جاذبهٔ نيوتن هم قانون است و هم تئوري، ولى جوشيدن آب در صد درجه حرارت، 'قانون' است و تئورى نيست. از طرف ديگر تئورىها در علوم اجتماعى جنبهٔ قانونى ندارند. زيرا ماهيت تحقيقات جامعهشناختى به اقتضاء طبيعت خاص امور و پديدههاى اجتماعي، با تحقيقات علوم طبيعى يا علوم ماده و بىجان مانند: علم فيزيک، شيمي، زمينشناسى و... تفاوت دارد. اولاً: عالم اينگونه علوم مىتواند موضوع مورد تحقيق خود را به آزمايشگاه ببرد، در آن دخل و تصرف کند و نتايج حاصل از آن را ثبت و ضبط نمايد تا از کيفيت آن آگاه شود. در حالىکه اين امکانات براى جامعهشناس وجود ندارد. زيرا آزمايشگاه جامعهشناس، همان جامعه است و نمىتواند در آن دخل و تصرفى بنمايد. |
مثلاً اگر بخواهد رابطهٔ ميان ميزان درآمد و بُعد خانواده يا تعداد فرزندان خانواده را پيدا کند نمىتواند در آن دخل و تصرف کند. مثلاً درآمد را بهعنوان يک متغير مستقل (يا علّي) کم يا زياد کند و تغيير حاصله در بُعد خانواده يا ساير تغييرات را بهعنوان متغير وابسته يا تابع (محک) پيدا کند. ثانياً: احکام ذهنى يا افکار و فلسفهٔ شخصى محقق، در پژوهشگر علوم طبيعى يا بىجان اثر نمىگذرد. در حالىکه در تحقيقات جامعهشناسى چون موضوع تحقيق، جامعهٔ انسانى است، احکام ذهنى و فلسفهٔ شخصي، احساسات، تمايلات و عواطف ممکن است به گونههاى مختلف او را تحت تأثير قرار دهد، در نتايج تحقيقات او مؤثر واقع گردد و به صحت تحقيق او لطمه وارد شود و مانع آن گردد که تحقيق با بىنظرى و صحت کامل انجام پذيرد. |
همچنین مشاهده کنید
- انسانشناسی و مردمشناسی
- کلیات و مفاهیم
- گروههای اجتماعی
- نهادهای اجتماعی
- تغییرات اجتماعی
- طبقات و قشربندی اجتماعی
- جامعهشناسی و سایر رشتههای علوم انسانی
- ارزشها، هنجارها و کنترل اجتماعی
- تاریخچه جامعهشناسی و تفکرات اجتماعی
- موقعیت، نقش و پایگاه اجتماعی
- جامعهشناسی سازمانها
- انسانشناسی فرهنگی
- فرهنگ
- روش تحقیق در جامعهشناسی
- نهاد خانواده و خویشاوندی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران رئیس جمهور دولت سیزدهم رئیسی گشت ارشاد افغانستان توماج صالحی سریلانکا دولت پاکستان رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی
تهران حجاب سیل هواشناسی آتش سوزی سازمان سنجش شهرداری تهران پلیس سلامت کنکور اصفهان فراجا
قیمت خودرو قیمت طلا خودرو بازار خودرو دلار قیمت دلار ارز بانک مرکزی کارگران مسکن ایران خودرو قیمت سکه
موسیقی ترانه علیدوستی تلویزیون مهران مدیری سینمای ایران سحر دولتشاهی سینما کتاب بازیگر تئاتر
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
آمریکا اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه فلسطین روسیه حماس چین اوکراین طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال استقلال بازی بارسلونا جام حذفی فوتسال تیم ملی فوتسال ایران لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس تراکتور
تیک تاک همراه اول ناسا رونمایی اپل فیلترینگ وزیر ارتباطات
مهاجرت مالاریا کاهش وزن زوال عقل سلامت روان داروخانه