جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مالچ‌ها


مالچ‌ها با جلوگيرى از رسيدن نور به علف‌هاى هرز آنها را کنترل مى‌کنند. از مالچ‌ها در زمين‌هاى کوچک داراى محصولات نسبتاً گرانبها پس از جوانه‌زنى يا نشاءکارى استفاده مى‌کنند. هر ماده‌اى که کدر بوده و يا به اندازهٔ کافى ضخيم باشد تا جلوى نور را بگيرد به‌علاوه نسبتاً ارزان باشد و کار کردن با آن نيز ساده باشد مالچ محسوب مى‌شود. از مواد گياهي، همچون کاه و کلش، خاک اره، تکه‌هاى چوب و علف‌هاى درو شده مى‌توان به‌عنوان مالچ استفاده کرد. از نوارهاى پلاستيکى با رنگ‌هاى کدر يا کاغذ نيز استفاده مى‌شود. در ايالت‌هاى هاوائى براى کنترل علف‌هاى هرز آناناس به ميزان زيادى از مالچ‌هاى کاغذى استفاده مى‌کنند. مالچ‌هاى نوارى کاغذى متصل به هم بهتر از مالچ‌هاى خرد شده هستند زيرا اينها پوشش کامل نداشته و امکان جوانه‌زدن علف‌هاى هرز از ميان آنها وجود دارد.
معمولاً مالچ‌ها قادر به کنترل کامل علف‌هاى هرز چندساله نيستند. زيرا اين گياهان داراى اندام‌هاى قوى توليدمثلى زيرزمينى هستند. ذخاير غذائى موجود در ساختمان‌هاى توليدمثلي، رويشى امکان رشد گياهان قوى را فراهم کرده و آنها را قادر مى‌سازد از ميان مالچ‌هاى خرد شده حتى گاهى از مالچ‌هاى پلاستيکى سياه هم به خارج نفوذ کنند. علف‌هاى هرزى همچون نيلوفر پيچ از خلال آسفالتى به قطر ۱۵ سانتى‌متر سبز شده است.
معمولاً براى مالچ‌هاى نوارى از پلاستيک سياه استفاده مى‌شود. ترکيبى از مواد مالچى در گياهان زينتى کاربرد دارد. ابتدا پلاستيک سياه گذاشته مى‌شود و سپس روى آن را توسط سنگ يا شن‌ريزه، تکه‌هاى چوب يا پيت پوشيده شده و تزئين مى‌شود. مشکلات استفاده از مالچ‌ها عبارت از هزينهٔ بالاى خريد آنها يا هزينهٔ گران حمل و پخش آنها مى‌باشد. از طرف ديگر تمامى علف‌هاى هرز نيز کنترل نمى‌شوند. از طريق نقاط ريزى در مالچ‌هاى خرد يا بخش‌هاى پاره شده در مالچ‌هاى نوارى علف‌هاى هرز گاه خارج و مستقر مى‌شوند. استفاده از مالچ‌ها باعث محدوديت در استفاده از روش‌هاى ديگر کنترل شده و گاهى اوقات باعث جلوگيرى از استفاده از ابزار درو مى‌شود. علاوه بر اين مالچ‌ها باعث تغيير دما و رطوبت مى‌شوند. پلاستيک سياه دماى خاک را افزايش مى‌دهد و بسيارى مواد ديگر خاک را خنک نگه مى‌دارند. بالاخره پس از استفاده از مالچ بايد آن را به طريق از زمين خارج يا منهدم کرد.
بقاياى گياهى کشت قبلى نيز به‌عنوان مالچ مورد استفاده قرار مى‌گيرد اما قدرت آنها در کنترل علف‌هاى هرز به‌طور کامل مشخص نشده است. در سيستم بدون شخم هنگامى که پوشش علف‌هاى چمنى چندساله متراکم به‌وسيلهٔ علف‌کش از بين برود و سپس ذرت در بقاياى آنها کاشته شود، مى‌توان از رشد بعضى از علف‌هاى هرز جلوگيرى کرد. گياهان يک‌سالهٔ زمستانهٔ قوى که در بين دو فصل زراعى کاشته شوند، داراى مزايائى هستند. اثرات احتمالى مواد آزاد شده از بقاياى گياهى در حين تجزيه و تداوم آنها بر روى کنترل علف‌هاى هرز احتياج به کار زيادترى دارد زيرا بقاياى گياهى از طرف ديگر از رسيدن علف‌کش‌ها به سطح خاک و همچنين استفاده از کولتيواتورها جلوگيرى مى‌کند.


همچنین مشاهده کنید