پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

محل رشد و پراکنش


نام علمى: Tribulus terrestris L
نام انگليسى: Caltrop, Puncture- vine
   گياهچه
لپه‌ها ضخيم و طول آنها ۲ تا ۳ برابر عرض آنها است. اولين برگ‌هاى حقيقى مرکّب و پرى و شامل ۴ تا ۶ جفت برگچهٔ سرنيزه‌اى شکل سبز تيره و سطح زيرين آن خاکسترى رنگ است. پهنک برگ در طول رگبرگ ميانى تاخورده و در حاشيه‌ها زبر، خشن و ناهموار است. دمبرگ‌هاى اين برگ‌ها صورتى رنگ هستند.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى است يک‌ساله و خيزان که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقه‌هاى آن پرزدار، از قاعده منشعب و معمولاً خوابيده بر سطح زمين بوده اما ممکن است در مواقعى که با ديگر گياهان رقابت داشته باشد به‌صورت ايستا ديده شود. انشعابات آن باريک بوده و طول آنها ممکن است به يک متر نيز برسد. برگ‌هاى اين گياه مرکب و شامل ۵ تا ۸ جفت برگچهٔ مستطيلى شکل و به رنگ سبز کبود است که توسط کرک‌هائى لطيف پوشيده شده‌اند.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌ها کوچک، زردرنگ و شامل ۵ گلبرگ که به‌صورت منفرد در قاعدهٔ دمبرگ‌ها مشاهده مى‌شوند. تخمدان اين گل‌ها نيز شامل پنج برچهٔ استخوانى يا زائدهٔ تيغ‌مانند بوده و داراى ۲ تا ۴ بذر است.
ميوهٔ اين گياه فندقه، به رنگ زرد، به طول ۱ و عرض ۸/۰ سانتى‌متر و مجهّز به دو تا پنج خار مثلثى شکل، و نوک‌تيز است. سطح ميوه‌ها به‌طور پراکنده پوشيده از کرک‌هاى کوتاه و لطيف است. ميوه‌ها ناشکوفا بوده و مى‌توانند مدت چندين سال و بدون هيچ‌گونه تغييرى باقى بمانند.
موسم گلدهى اين گياه خرداد تا شهريور ماه است.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز در ايران انتشار وسيعى داشته و بيشتر در نواحى خشک يافت مى‌شود. محصولات زراعى مختلف، حاشيهٔ جاده‌ها، زمين‌هاى باير و باغ‌ها از مهمترين مناطقى محسوب مى‌شوند که اين علف هرز در آنجا به‌وفور يافت مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید