پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

محل رشد و پراکنش


نام علمى: Peganum harmala L
نام انگليسى: Syrianrue, Harmel
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى چندساله، بوته‌مانند، ايستا يا پيچان و به ارتفاع ۲۰ تا ۵۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقه‌هاى بدون کرک و داراى انشعابات فراوان، برگ‌ها تخم‌مرغى شکل، به طول ۳ تا ۶ سانتى‌متر و شامل ۳ تا ۵ لوب نوک‌تيز، باريک و سرنيزه‌اي، به طول ۱ تا ۵/۳ و عرض ۵/۱ تا ۳ سانتى‌متر که کمى شکاف‌دار و بريده بريده هستند. هر برگ داراى گوشواره بوده و گوشواره‌هاى برگ‌هاى پائينى کوچک، سرنيزه‌اى و گاهى شکاف‌دار هستند.
- اندام‌هاى زايشى :
در انتهاء هر شاخه ۱ تا ۳ گل وجود دارد که بر روى دمگل‌هاى ضخيم و به طول ۱ تا ۲ سانتى‌متر مستقر هستند. کاسهٔ گل داراى ۵ لوب عميق، باريک و به طول ۵/۱ تا ۲ سانتى‌متر که گاهى داراى کمى بريدگى و يا تقريباً سه قسمتى است. جام گل زرد رنگ شامل ۵ گلبرگ بيضى شکل، با انتهائى کند و يا مدوّر، به طول ۵/۱ تا ۲ سانتى‌متر و عرض ۶ تا ۹ ميلى‌متر است.
ميوهٔ اين گياه کپسول، کروى شکل و به قطر ۶/۰ تا ۱ سانتى‌متر که در قسمت بالا کمى مسطّح است. اين گياه تعداد زيادى بذر توليد مى‌کند؛ که، به رنگ قهوه‌اى تيره هستند.
موسم گلدهى اسپند اريبهشت تا اوايل تيرماه بوده و زمان ميوه‌دهى آن از تيرماه تا اوايل شهريور است.
   محل رشد و پراکنش
اين گونه بيشتر در اراضى باير و در مناطقى که ميزان شورى زمين کم است رشد مى‌نمايد. در اراضى که به‌تدريج زمين در حال شور شدن است از وفور و پراکنش آن کاسته مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید