جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

داتوره - تاتوره


نام علمى: Daturea stramonium L
نام انگليسى: Jimson weed
   گياهچه
لپه‌ها بيضى - تخم‌مرغى شکل، با حاشيهٔ صاف و در رأس نوک‌تيز و در قاعده موّاج و رگه‌دار است. طول آنها ۸ تا ۱۰ برابر عرض آنها است. برگ‌ها معمولاً صاف و بدون پرز و سطح بالائى دمبرگ‌هاى آنها کرک‌دار مى‌باشد. اولين برگ‌هاى حقيقى بسيار عريض‌تر از لپه‌ها است.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى‌ يک‌ساله، ايستا به ارتفاع ۶۰ تا ۱۲۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقه‌هاى آن صاف، ضخيم، بدون کرک و در بخش‌هاى بالا منشعب است. برگ‌ها متناوب، بزرگ، تخم‌مرغى شکل با دندانه‌هاى نامنظم و فاصله‌دار، چرمى و بدون پرز مى‌باشند. ريشه‌هاى اين گياه ضخيم، قوي، سطحى و داراى انشعابات فراوان است.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌ها بزرگ، قيفى‌شکل و به رنگ سفيد يا صورتى است؛ که، به‌صورت منفرد بر روى پايه‌هاى کوتاه در بغل شاخه‌ها ديده مى‌شوند. کاسبرگ‌هاى اين گل‌ها لوله‌اى و گلبرگ‌هاى آنها به طول ۵ تا ۵/۱۲ سانتى‌متر مى‌باشند. ميوه‌ها کپسول، به قطر تقريبى ۵/۲ سانتى‌متر، تخم‌مرغى شکل و پوشيده از خارهاى نوک‌تيز و کوتاه مى‌باشند. بذرها قهوه‌اى تيره يا سياه، کليوى‌شکل، بادکرده و متورّم، سطح آن ناصاف و حفره‌دار است.
موسم گلدهى اين گياه خرداد تا شهريور ماه مى‌باشد.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز به خاطر توليد تعداد زيادى بذر گسترش وسيعى داشته و عمدتاً در حاشيهٔ مزارع، باغات، زمين‌هاى باير، مزارع سويا، آفتابگردان، جاليز و صيفى‌جات ديده مى‌شود.
اين علف هرز به‌علت داشتن ترکيبات آلکالوئيدى سمّى بوده و در صورت مصرف توسط دام‌ها ايجاد مسموميت شديدى خواهد کرد.


همچنین مشاهده کنید