جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

گیاهچه


نام علمىVeronica anagallis- aquatica L
نام انگليسى: Water speeswell, Greater water speed well
   گياهچه
لپه‌ها به رنگ سبز تيره، بيضى کشيده، کوچک و به طول ۲ تا ۴ ميلى‌متر هستند. اولين برگ‌هاى حقيقى در رأس گرد بوده و طول آنها ۲ تا ۵/۲ برابر عرض است.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى است يک‌ساله يا دوساله و خيزان که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقهٔ آن چهارگوش، در قسمت بالا داراى انشعابات فراوان و بخش‌هاى پائينى آن خزنده است؛ که، در صورت تماس گره‌هاى ساقه با خاک توليد ريشه‌هاى نابجا مى‌کند. طول اين ساقه‌ها ۲۰ تا ۵۰ سانتى‌متر است. برگ‌ها به‌صورت متقابل، بدون دمبرگ، بدون کرک، سرنيزه‌اى شکل، نيمه ساقه آغوش، به طول ۱۵ تا ۴۰ ميلى‌متر که در قاعده گرد و در رأس داراى خارهاى تيز است.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌ها به تعداد زياد، کوچک و به اندازهٔ ۳ تا ۴ ميلى‌متر، سفيدرنگ با رگه‌هاى آبى متمايل به ارغوانى که بر روى دمگل‌هائى کوتاه و به طول ۶ تا ۸ ميلى‌متر مستقر بوده و از قاعدهٔ دمبرگ‌ها خارج مى‌شوند. در زير هر گل يک براکته با ساختمان برگى شکل وجود دارد و خوشه‌هاى گل داراى کرک‌هاى غدّه‌اى هستند.
ميوهٔ اين گياه تخم‌مرغى کشيده، به طول ۲ تا ۵/۳ و عرض ۵/۱ تا ۲ ميلى‌متر و کمى مسطّح است و محتوى تعداد زيادى بذر است. بذرها تخم‌مرغى شکل، صاف، بدون کرک و يا داراى چروکيدگى است.
موسم گلدهى اين گياه ارديبهشت تا مردادماه است.
   محل رشد و پراکنش
اين گونه غالباً در مناطق گرم و مرطوب رشد مى‌کند و در نواحى مديترانه‌اى و غرب آسيا به‌وفور يافت مى‌شود. سيزاب از جمله علف‌هاى هرز چمنزارها، پارک‌ها، باغ‌ها، برکه‌ها و حاشيهٔ نهرها محسوب مى‌شوند.


همچنین مشاهده کنید