شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا
سنت اگوستین، اسقف و ادیب رومی (۴۳۰-۳۵۴ م)
در جوانى به مذهب مانى تمايل داشت اما چندى پس از تماس با اهل کليسا به اين مذهب ارادت بسيار پيدا کرد و به کسوت کشيشان درآمد و بعدها به مرتبه اسقفى رسيد. |
اصل فکر 'سنت اگوستين' در اين جمله خلاصه مىشود 'اعتقاد دارم براى اينکه بفهمم' که اين طرز فکر از نظر علمى خطا است. زيرا او قبل از آنکه شک کند اعتقاد پيدا کرده و در تارى که خود تنيده و در بندى که خود انداخته است گرفتار مىآيد. بهعبارت ديگر وى دچار 'خطاى هالهاي' شده تعصب پيدا مىکند. براين اساس سنت اگوستين نمىتوانست مطالب غيرديني، فلسفي، طبيعي، اخلاقى و سياسى و... را بفهمد زيرا اين جمله که 'اعتقاد دارم براى آنکه بفهمم' از جهت علمى و فلسفى بر اصل 'مذهب جذمي' (دگماتيسم) و از نظر فلسفى و علمى خطا است. حق اين است که به امرى اعتقاد پيدا نکنيم مگر آنکه واقعيت را درک و فهم کنيم. به اين منظور بايد افکار نسنجيده را دور بريزيم و از آغاز نوسازى کنيم. يعنى ببينيم درست و نادرست کدام است و چگونه امرى را مىشود پذيرفت. چنانکه 'دکارت' و فيلسوفان غير جاذم و دانشمندان کنونى چنين مىانديشند. روش علما اين است که هيچ امرى را بدون بررسى و تحقيق نمىپذيرند. |
او را صاحب ۲۴۰ کتاب و رساله شناختهاند که اغلب آنها مفقود شده و بيشتر در دفاع از مسيحيت است. |
مهمترين کتابهاى او 'مدينه خدا' (مدينه آسماني) و 'مدينه زميني' است. 'مدينه خدا' حدوداً در سال ۴۱۲ آغاز و در سال ۴۲۶ و ۴۲۸ ميلادى پايان يافته است. 'مدينه خدا' (شهر خدا) ترکيبى است از تمام تمدنها و نظرى کلى بر تاريخ رم. مدينه خدا را پلى بين طرز تفکر يونان و رم قديم و طرز تفکر جديد مىدانند. از اين جهت حاوى ترکيب تمدن عهد عتيق و طرز تفکر و تمدن مسيحى است. |
سنت اگوستين، قانون مدينه زمينى را وضعى مىداند ولى معتقد است که اين قانون که همواره تابع زمان و مکان است، بايد اساس طبيعى داشته باشد. وى بسيارى از اصول رايج زمان مانند: دولت، مالکيت و بردگى را پذيرفته و براى هر يک از اين امور و نظاير آن علت دينى در نظر گرفته است. بهنظر او نوعدوستى با عدالت اجتماعى بستگى دارد و خودخواهى در نتيجه ظلم و اختلاف طبقاتى است. او دولت را بازوى زمينى کليسا مىدانست و مىگفت فرد تا زمانى بايد از دولت اطاعت کند که دستورات آن مخالف مذهب نباشد در غير اينصورت سرپپيچى از اطاعت بر افراد واجب است. |
او معتقد است ايمان قلب را پاکيزه و عقل را مهيا مىکند. درباره خدا مىگويد 'هيچگاه در او شک نکردم' . بهنظر او انسان بر اثر گناه آدم پراکنده شده و بردگى و کيفر بشر، بر اثر گناه آدم است. |
بهنظر 'پير بوتول' مدينه خدا شامل تمام عقايدى است که در قرون بعد در اروپا اهميت پيدا کردند و رکن حقوقى و اجتماعى جامعه مسيحى اروپا مانند: حقوق فطري، آزادى فطرى بشر، حقانيت سلطنت موروثي، منشاء قدرت، جبر قانونى دولت و غيره را تشکيل مىدهند. بعضى معتقد هستند که سنت اگوستين جنبههاى کلى انسانمدارى (اومانيسم) را که بعداً توسعه يافت مورد بحث قرار داده عقايد ايدهآليستى خود را در مورد جامعه، مذهب و تکامل روحى بشر شرح مىدهد. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران اسرائیل اصفهان انفجار ایران و اسرائیل استان اصفهان حمله ایران به اسرائیل حسین امیرعبداللهیان سفر استانی ارتش جمهوری اسلامی ایران وعده صادق دولت سیزدهم
فراجا طرح نور پلیس سیل تهران هواشناسی قتل فضای مجازی قوه قضاییه سیلاب شهرداری تهران سازمان هواشناسی
بانک مرکزی قیمت خودرو بنزین فرودگاه قیمت طلا دولت خودرو بازار خودرو قیمت دلار ایران خودرو حقوق بازنشستگان قیمت سکه
تلویزیون سینمای ایران احسان علیخانی کتاب دفاع مقدس موسیقی تئاتر
اینترنت
رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا عراق جنگ غزه روسیه سازمان ملل امیرعبداللهیان عملیات وعده صادق چین اسراییل
استقلال فوتبال شمس آذر قزوین پرسپولیس باشگاه استقلال لیگ برتر صنعت نفت آبادان لیگ قهرمانان اروپا بازی بارسلونا تراکتور لیگ برتر فوتبال ایران
هوش مصنوعی گوگل ناسا فناوری سامسونگ تلگرام اپل وزیر ارتباطات عیسی زارع پور
خواب گیاهان دارویی