جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

گیاهچه


نام علمى:Galium aparine L
نام انگليسى: Cleavers, Catchweed, Bedstraw
   گياهچه
لپه‌ها به رنگ سبز تيره، گاهى ارغوانى رنگ، بزرگ، مستطيلى شکل و در انتهاء شکاف‌دار هستند. اولين برگ‌هاى حقيقى اين گياه باريک، سرنيزه‌اى شکل، در قاعده ميخى شکل، به پهناى ۳ تا ۸ ميلى‌متر، در رأس گرد و مدوّر با نوک خاردار، حاشيه‌هاى آن ناصاف، در سطح بالائى پوشيده از کرک‌هاى خشن و خارمانند و سطح زيرين و حاشيه‌هاى کرک‌هائى زبر، تيغ مانند و کمى برگشته دارد. اين برگ‌ها به‌صورت فراهم و يا چهارتائى ديده مى‌شوند.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى است يک‌ساله، خيزان و يا بالارونده که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقه‌هاى آن به طول ۱۵۰ سانتى‌متر، منشعب، ضعيف، چهارگوش و داراى خارهائى تيغ‌مانند، خشن و قلاّب‌دار هستند. برگ‌هاى اين گياه باريک و سرنيزه‌اى شکل که به‌صورت فراهم و به تعداد ۶ تا ۹ برگ در هر گره ديده مى‌شوند. رنگ آنها سبز تيره است و به طول ۳ تا ۶ سانتى‌متر و عرض ۳ تا ۸ ميلى‌متر هستند. سطح بالائى برگ شياردار و پوشيده از کرک‌هاى نوک‌تيز و خشن است.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌ها کوچک، به پهناى ۲ ميلى‌متر و سفيدرنگ هستند و بر روى پايهٔ کوتاهى در بغل برگ‌ها قرار دارند و شامل ۴ گلبرگ هستند.
ميوهٔ اين گياه گرد، به قطر ۴ تا ۶ سانتى‌متر و شامل کرک‌هاى چسبنده است. بذرها کروي، پوشيده از کرک‌هاى زبر و خارمانند هستند و در قاعده غده‌اى شکل و در رأس قلاّب مانند هستند. هر گياه قادر است حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ بذر توليد کند که اين بذرها معمولاً در طول سال و در عمق ۱ تا ۵ سانتى‌مترى خاک جوانه مى‌زنند.
موسم گلدهى اين گياه ارديبهشت تا مهرماه است.
   محل رشد و پراکنش
اين گياه خاصّ نواحى مرطوب بوده و سايه‌دوست است و عموماً در زير بوته‌زارها، بيشه‌زارها، باغ‌ها، جنگل‌ها و در زمين‌هاى باير و غلاّت پائيزه ديده مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید