جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

شاخ بر سر - گل آفتاب‌رو


نام علمى: Ceratocephalus falcatus (L.) pers ,Syn: Ranunculus falcatus L
   گياهچه
اولين برگ‌هاى حقيقى باريک، خطي، غير منشعب و يا داراى تقسيمات بوده و چنگالى شکل هستند. برگ‌هاى بعدى شامل انشعابات ضعيف و بلند هستند که به‌صورت اريب قرار مى‌گيرند.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى است يک‌ساله، کوچک و به ارتفاع ۲ تا ۱۵ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقهٔ آن ساده، بدون برگ و معمولاً شامل يک گل انتهائى است. برگ‌هاى قاعده‌اى به‌صورت دسته‌جات متراکم و داراى قطعات باريک و چنگال مانند با کرک‌هاى متراکم و پشمى و دمبرگ‌هائى بلند و باريک هستند.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌ها منفرد، زردرنگ، به طول ۱۰ تا ۱۵ ميلى‌متر که شامل گلبرگ‌هاى باريک هستند. ميوهٔ فندقه مرکّب، نسبتاً بزرگ و استوانه‌اى شکل است. فندقه‌ها داراى يک دانهٔ منفرد بوده و هنگامى که مى‌رسند به حالت متصل به نهنج باقى مى‌مانند. فندقه‌ها داراى نوکى خميده و بزرگ هستند که حدود ۱۰ ميلى‌متر طول دارند. در قاعدهٔ آن دو برجستگى غده مانند ديده مى‌شود. سطح آن داراى کرک‌هاى نمدى و سفيدرنگ بوده و رنگ ميوه نيز زرد متمايل به کرم است. قطر اين ميوه‌ها ۷/۰ تا ۱ ميلى‌متر است.
موسم گلدهى گياه اسفند تا ارديبهشت‌ماه است.
   محل رشد و پراکنش
اين گياه بيشتر در مناطق خشک و سنگلاخى رشد مى‌کند و در زمين‌هاى غير قابل کشت و زمين‌هاى کشاورزى نيز مشاهده مى‌شود. در مزارع زعفران مى‌توان آن را به‌عنوان علف هرزى نه چندان مهم مشاهده کرد.


همچنین مشاهده کنید