سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

یاسمن صخره‌ای


نام علمى: Androsace maxima L ,Syn. A. turczanianawii Freyn
نام انگليسى: Oval- leaved androsaca
   گياهچه
لپه‌ها تقريباً تخم‌مرغى شکل، به طول ۵ تا ۷ ميلى‌متر و پهناى ۳ تا ۴ ميلى‌متر هستند، اولين برگ‌هاى حقيقى به شکل روزت، به تعداد کم، تخم‌مرغى يا سرنيزه‌اى شکل تا مستطيلى که به مرور باريک شده و به دمبرگى عريض ختم مى‌شود. اين برگ‌ها گاهى گوشتي، نوک‌تيز و در قسمت بالا دندانه‌دار است.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى است يک‌ساله، کوچک و به ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقه‌ها کرک‌دار و غيرمنشعب هستند. برگ‌ها روزت، تخم‌مرغى يا سرنيزه‌اى تا مستطيلى شکل، به طول ۵ تا ۴۰ ميلى‌متر و عرض ۲ تا ۲۰ ميلى‌متر، گاهى گوشتي، نوک‌تيز، در قسمت بالا داراى دندانه‌هاى ارّه‌اى شکل و داراى دمبرگى کوتاه است.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌ها کوچک و سفيدرنگ هستند؛ که به‌صورت دسته‌جاتى چترمانند و بر روى دمگل‌هائى کم و بيش بلند، در انتهاء ساقه قرار دارند. هر دسته شامل ۳ تا ۱۰ گل است. انولوکر واژ تخم‌مرغى تا سرنيزه‌اى شکل، برگى شکل، به طول ۸ ميلى‌متر، صاف و گاهى بلندتر از دمگل‌ها هستند. در قاعدهٔ گل‌آذين براکته‌ها وجود دارند. کاسهٔ گل به طول ۴ تا ۶ ميلى‌متر و بلندتر از گلبرگ‌ها است که آنها را مى‌پوشانند.
ميوهٔ اين گياه کپسول و محتوى تعداد زيادى بذر ريز است.
موسم گلدهى گياه ارديبهشت تا خردادماه است.
   محل رشد و پراکنش
اين گياه در زمين‌هاى سنگلاخي، خاک‌هاى کلسيم‌دار و بيشتر در مناطق نيمه خشک رشد مناسبى دارد. بيشتر علف هرز گل‌هاى بهارى است، اما در محصولات زمستانه و در نواحى گرم و در مناطقى که هوا در بهار به سرعت گرم مى‌شود هم ديده مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید