جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ساق ترشک - ترشک میشی


نام علمى:Rumex acetosella , Syn. R. acetoselloides Bal
نام انگليسى: Wood sorrel, Red serrel, Sheep's sorrel
   گياهچه
گياهچهٔ اين گونه کوچک، در سطح زمين گسترده و تقريباً به عرض ۲۰ تا ۲۵ ميلى‌متر مى‌باشد. لپه‌هاى آن کوچک، تخم‌مرغى کشيده و به طول ۱۰ ميلى‌متر هستند. اولين برگ‌هاى حقيقى تخم‌مرغى يا تخم‌مرغى متمايل به گرد، صاف، انتهاء آن نوک‌دار يا بدون نوک که در قاعده به پايه‌اى کوتاه و باريک ختم مى‌شود.
گونه‌هاى مختلف گياه ترشک داراى گياهچه‌هاى مشابه باهم هستند ولى شکل اولين برگ‌هاى حقيقى آنها مختلف و به اشکال مستطيلي، تخم‌مرغى تا دايره‌اى ديده شده و معمولاً در قاعده گرد و مدوّر هستند.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى است چندساله، ايستا و به ارتفاع ۳۰ تا ۳۵ سانتى‌متر که توسط بذر و يا از طريق ساقه‌هاى زيرزمينى خزنده تکثير مى‌يابد. ساقه‌هاى آن ضعيف، ساده يا منشعب، غالباً قرمز تيره و تقريباً هم‌رنگ برگ‌ها هستند. برگ‌ها سرنيزه‌اى يا باريک و خطي، در قاعده داراى لوب‌هاى کوچک، سه‌گوش و نوک‌تيز و گاهى فاقد آن، حاشيهٔ برگ‌ها صاف و بدون دندانه‌ است.
اندام‌هاى زيرزمينى اين گياه خزنده و طويل است و از محلّ بندها توليد ريشه و يا جوانهٔ نابجا مى‌نمايند.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌آذين خوشه، گل‌ها بسيار کوچک، به رنگ قرمز تا زرد و نر مادهٔ که به‌صورت سنبله‌هاى سست و غير متراکم ديده مى‌شوند. هر گل داراى ۶ گلبرگ است.
ميوهٔ اين گياه کوچک و بالدار بوده و بذرها تخم‌مرغى شکل، زاويه‌دار و به قطر ۵/۱ ميلى‌متر است که در قطعات قهوه‌اى رنگ گلپوش محصور شده‌اند. هر گياه قادر است حدود هزار بذر توليد کند. جوانه‌زنى اين بذرها در عمق چهار سانتى‌مترى خاک صورت مى‌گيرد.
موسم گلدهى اين گياه از ارديبهشت تا تير و گاهى تا مهرماه ادامه مى‌يابد.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز گسترش وسيعى دارد و غير از مناطق بسيار گرم در نواحى ديگر به وفور يافت مى‌شود. خاک‌هاى سبک، فقير و متمايل به اسيدى را ترجيح مى‌دهد.
حاشيهٔ نهرها، جاده‌ها، حصارها و مزارع مختلف از مهمترين مکان‌هائى هستند که اين علف هرز در آنها زياد يافت مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید