شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

علف هفت‌بند


نام علمى: Polygonum aviculare L
نام انگليسى: Knot weed - Prostrate knotweed - Wire grass
   گياهچه‌
لپه‌ها به رنگ سبز روشن، بسيار باريک، به طول ۱۰ تا ۱۵ ميلى‌متر و عرض ۱ تا ۲ ميلى‌متر که در قاعده به يکديگر متصل شده‌اند و ساختمان فنجانى شکل تشکيل مى‌دهند. اولين برگ‌هاى حقيقى تيره‌تر از لپه‌ها، سرنيزه‌اى تا بيضى شکل و پايه‌هاى آنها در قاعده به هم متصل است و به‌صورت غلافى لوله‌اى شکل در مى‌آيند که نازک و در ظاهر غشائى است. انشعابات گياه در زمان رشد گياهچه خيلى زود ظاهر مى‌شوند.
   گياه کامل
- اندام‌ها رويشى :
گياهى است يک‌ساله و خزنده که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقه‌هاى آن کوتاه، پيچنده و فنرمانند است و طول آنها ۱۰ تا ۳۰ سانتى‌متر است. اين ساقه‌ها ضعيف، نازک و زيگزاک مانند هستند؛ که، در محلّ بندها متورّم مى‌باشند. انشعابات آنها وسيع و گسترده است. برگ‌ها به رنگ سبز مايل به آبي، بيضى شکل، باريک، نوک‌تيز، به طول ۱۲ تا ۳۸ ميلى‌متر و عرض حدود ۹ ميلى‌متر و داراى حاشيه‌اى مضّرس و يا پاره شده است. دمبرگ‌ها کوتاه و در قاعده به‌وسيلهٔ غلافى غشائى و نازک احاطه شده است.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌ها بسيار کوچک و مستقر بر روى دمگل‌هائى کوتاه که به‌صورت دسته‌جاتى در انتهاء دمبرگ‌ها ديده مى‌شوند. اين گل‌ها معمولاً به‌صورت دسته‌جات شش‌تائى و به رنگ سبز، با حاشيه‌اى سفيد يا صورتى هستند.
بذر اين گياه به رنگ قهوه‌اى تيره تا سياه، سه‌گوش و داراى زواياى صاف و براق اما سطحى خشن و ناصاف است. اندازهٔ اين بذرها ۵/۲ تا ۳ ميلى‌متر و معمولاً همراه با بقاياى کاسهٔ گل‌ها است.
موسم گلدهى هفت‌بند خرداد تا مهرماه است.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز پراکنش وسيعى دارد و معمولاً در مزارع يونجه، صيفى‌جات، غلات و حاشيهٔ نهرها و جاده‌ها، تاکستان‌ها، باغ‌ها و زمين‌هاى باير ديده مى‌شود.
توقّع اين گياه نسبت به خاک کم است و بذرهاى آن قادر هستند به مدت چند سال قوهٔ ناميهٔ خود را در خاک حفظ نمايند.


همچنین مشاهده کنید