جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

جامعه‌شناسی جهانگردی


جامعه‌شناسى به معنى اعم عبارت است از مطالعه علمى اجتماع، و به معنى اخص علمى است که ساختارها و اعمال جامعه و بالاخص روابط موجود بين پديده‌هاى اجتماعى و محيطى که اين پديده‌ها در آن متجلى مى‌شوند. را مورد مطالعه قرار مى‌دهد.
جامعه‌شناسى سعى دارد وابستگى ميان پديده‌هاى اجتماعى و ايستائى و پويائى هرکدام را کشف نمايد. و همچنين تأثيرگذارى معيارها و پديده‌هاى اجتماعى بر حقيقت جامعه را در کليت خويش معلوم نمايد.
نظر به اينکه انواع پديده‌هاى اجتماعى فراوان و متفاوت هستند. لذا در کنار جامعه‌شناسى عمومى جامعه‌شناسى‌هاى ويژه‌اى نيز وجود دارد، نظير جامعه‌شناسى حقوقي، جامعه‌شناسى اقتصادي، جامعه‌شناسى هنري، جامعه‌شناسى صنعتى و غيره.
در چند دهه اخير جامعه‌شناسى جهانگردى نيز به پيشرفت‌هائى نائل شده است. اين علم اثرات متقابل شرايط زندگى اجتماعى و جهانگردي، را مورد مطالعه و بررسى قرار مى‌دهد. مثلاً به اين پرسش‌ها پاسخ مى‌دهد که: آيا رژيم سياسي، وضعيت اقتصادي، درجه و ميزان تعليمات و آموزش‌هاى عمومي، پيشرفت صنعتي، سن شهروندان و غيره بر کيفيت و کميت جهانگردى تأثير دارد يا خير؟ از طرف ديگر آيا جهانگردى بر فرهنگي، زندگى اقتصادي، سلامت عمومى و غيره اثر مى‌گذارد يا خير؟


همچنین مشاهده کنید