جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بررسی تعطیلات کوتاه‌مدت


در بررسى‌هاى به‌عمل آمده، حداقل مدت مسافرت، براى احتساب تعطيلات عمده، چهار شب منظور شده است. تعيين اين حدنصاب به اين دليل است که تعطيلات ساليانه از تعطيلات کوتاه‌مدت و به‌ويژه از تعطيلات آخر هفته، که مردم از خانه‌هاى خود دور مى‌شوند. جدا شود. با افزايش درآمد و حقوق، استفاده از تعطيلات بيشتر براى مردم و به موازات آن نسبت استفاده از تعطيلات اين تغيير مى‌کند و نه تنها شمار بسيارى از مردم در سال از بيش از يک تعطيلات چهارشبه استفاده مى‌کنند، بلکه تعداد و استفاده از تعطيلات کوتاه‌مدت براى دور شدن از خانه نيز افزايش مى‌يابد و بنابراين اندازه‌گيرى و بررسى اين نوع تعطيلات ضرورى است و در عين حال، بررسى‌ مجموع انواع تعطيلاتى که مردم به مسافرت مى‌روند جز با پژوهش دربارهٔ تعطيلاتى که از يک تا سه شب طول مى‌کشد کامل نخواهد شد.
در انگلستان، براى نخستين بار شرکت بازاريابى 'سازمان ملى تبليغاتي' به سفارش مؤسسهٔ جهانگردى انگليس، براى مدت يک سال، از اول آوريل ۱۹۶۹ تا مارس ۱۹۷۰ در مورد تعطيلات بررسى کرد. برخلاف پژوهش‌هاى معمول، در بررسى مسافرت‌هاى ملى مردم انگلستان در آن يک بار در سال از مردم در مورد تعطيلات دوازده ماه گذشته سؤال مى‌شد، شرکت مزبور هر ماه دربارهٔ چندين موضوع از مردمى که برحسب اتفاق انتخاب مى‌شدند، سؤال مى‌کرد.
برمبناى بررسى‌هاى انجام‌شده ميان سال‌هاى ۱۹۷۰ ـ ۱۹۶۹، ۴۷ ميليون تعطيلى کوتاه مدت براى مسافرت مورد استفادهٔ مردم قرار گرفته است. در اين مدت، نسبت بزرگسالانى که از تعطيلات کوتاه‌مدت استفاده کرده‌اند. بين ۸ تا ۱۳ درصد بوده است و دو تا سه‌چهارم آنان يک بار و سايرين بيش از يک‌بار به مرخصى تعطيلاتى رفته‌اند و يک تا دو سوم برحسب فصل، تعطيلات را در شهرهاى بزرگ و کوچک و حدود يک‌سوم در کنار دريا و بقيه در ساير نقاط گذرانده‌اند.
بنابراين، ميزان استفاده از تعطيلات کوتاه‌مدت براى مسافرت به مراتب از تعطيلات بلندمدت بيشتر و بالتبع، مخارج سرانهٔ آنها به‌علت کوتاهى زمان مسافرت، به مراتب کم‌تر است. وانگهي، نوع فصل در زيادى يا کمى مسافرت تأثير دارد. و البته از نظر محل گذران تعطيلات، در سراسر سال تنوع زيادى وجود دارد.
مجموع نتايج بررسى تعطيلات کوتاه‌مدت و نتايج بررسى تعطيلات بلندمدت در انگليس نشان مى‌دهد که براى ۸۷ ميليون سفر تعطيلاتى مردم انگليس، هزينه‌اى حدود ۱۵۰۰ ميليون ليره در سال صرف شده است.
'مؤسسهٔ جهانگردى داخلى انگليس' در سال ۱۹۷۱، بر همان روالى که تعطيلات کوتاه‌مدت در ۱۹۷۰ ـ ۱۹۶۹ بررسى شد، در مورد مسافرت‌هائى که يک شب يا بيشتر طول کشيده و براى انجام کارهاى تجارى يا هدف‌هاى ديگرى بوده پژوهش‌هائى انجام داد و بدين طريق برآورد کل بازار مسافرت‌هاى داخلى کشور امکان‌پذير شد.
به‌دليل اهميت اين اطلاعات براى هريک از مکان‌هاى گذران تعطيلات براى اينکه اين اطلاعات موثق و قابل اعتماد باشد، حجم نمونه‌بردارى در سال ۱۹۷۲، به دو برابر افزايش يافت به‌علاوه ماهانه، در مورد مسافرت‌هائى که در دو ماه قابل انجام شده است، پرسش‌هائى مطرح شد تا مشخصات تعطيلات استفاده شده در هر ماه دو بار استخراج و ثبت شود. هر چند در بررسى جهانگردى داخلى کشور انگلستان، تعداد مسافرت‌هاى خارج از کشور نيز گنجانده شده بود، تعداد اين مسافرت‌ها به اندازه‌اى اندک بود که کسب اطلاعات موثق با اين روش آمارگيرى ميسّر شد و آمار مربوط به مسافرت‌هاى خارجي، از آمار جهانگردى داخلى جدا شد و اطلاات مربوط به آن با شيوه‌اى گذشته جمع‌آورى گرديد.


همچنین مشاهده کنید