جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

جهانگردی پایدار و آینده


  هدف
اصولاً هدف رشد اقتصادى بالا بردن سطح زندگى افراد است. اگر جامعه‌اى رشد پيدا کند، انتظار مى‌رود که منابع بيشترى در اختيار تعداد بيشترى از مردم قرار گيرد. در دسترس قرار گرفتن منابع بيشتر تنها به‌صورت دستمزد يا مصرف بيشتر نيست. دامنهٔ آن به جنبه‌هاى کيفى يک جامعه مانند بهبود در امر بهداشت، آموزش، هنر و فرهنگ مى‌رسد. اين جوامع از توانائى‌هاى بيشتر دولت نيز بهره‌مند مى‌شوند، زيرا در سايهٔ رشد اقتصادي، دولت به منابع بيشترى دست مى‌يابد. همچنين، دولت‌ها مى‌توانند خدمات بيشترى را، چون خدمات اجتماعي، آموزشي، مراقبت‌هاى بهداشتي، حفظ محيط‌زيست، امنيت شهروندان و برنامه‌ريزى ارائه کنند. نتيجهٔ بهبود اين جنبه‌هاى جامعه مى‌تواند بر کيفيت زندگى جامعهٔ مزبور، اثراتى شديد بگذارد. هر چند امکان دارد مزاياى حاصل از رشد اقتصادى چشمگير باشند، ولى اگر به محيط و منابع انسانى که پايه و اساس رشد را تشکيل مى‌دهند توجه نشود، اين مزايا دوام نخواهند يافت. در حالى‌که دنيا به دوره يا عصرى جديد وارد مى‌شود، اين مسئله بسيار روشن است که پديدهٔ پايداري، آرمان نيست، بلکه يک ضرورت است. فشارهاى جمعيت باعث شده است که کرهٔ زمين در وضعى شکننده و آسيب‌پذير قرار گيرد. توسعه باعث شده است حيات انواع حيواناتى که قرن‌ها ادامه داشت، از بين برود يا تهديد به نابودى شود. تنوع فرهنگى و بيولوژيکى تحت فشارهاى زياد قرار گرفته‌اند که در اثر توسعهٔ شهرها بر آنها وارد مى‌شود. با وجود اينکه ملت‌ها و کشورها داراى کارآئى و بهره‌ورى بيشترى شده‌اند، فقر و گرسنگى بخش عظيمى از جمعيت جهانى را فلج کرده است.
  جهانگردى پايدار
صنعت جهانگردى پيشاپيش فعاليت‌هائى قرار مى‌گيرد که در جهت تغيير اولويت‌ها و اقدامات سنتى انجام مى‌شود و موجب ويرانى محيط و فرهنگ مى‌گردد. در سال‌هاى کنوني، اين تلاش‌ها بيشتر متمرکز و ملموس شده است و نتايجى نويدبخش به بار آورده است. صنعت مزبور سنگ بناى تلاش‌هاى ملموس را بر زمين نهاده است تا در سدهٔ بعد به پايدارى دست يابد. براى مثال، در نخستين ماه‌هاى سال ۱۹۹۷، کنفرانس وزراء جهانگردى کشورهاى آسيائى حوزهٔ اقيانوس آرام دربارهٔ جهانگردى و محيط، وابسته به سازمان جهانى جهانگردى در جمهورى مالديو تشکيل شد. در اين کنفرانس به مسئله‌هاى فنى در مورد جهانگردى پايدار توجه شد.
کنفرانس مزبور به بيانيهٔ ماله (Male Declaration) انجاميد که بيانگر روندى جهانى است. سازمان‌هاى جهانگردى به‌صورت رسمى اعلان گردد که متوجه اهميت پايدارى شده‌اند و سياست‌هائى را تشويق مى‌کنند و به‌کار مى‌گيرند که موجب پايدارى اين صنعت گردد. به‌ويژه اين ضرورت احساس مى‌شود که در اين تلاش‌ها بايد براى حفظ محيط‌هائى که مقصد مسافران و جهانگردان است، کوشش کرد؛ براى مثال، جزاير کوچک که از نظر محيطي، فرهنگى و اجتماعى توسعهٔ جهانگردى اثراتى منفى بر آنها مى‌گذارد و اين اثرات ويرانگر به‌صورت دائمى درمى‌آيند. همچنين در اين بيانيه به همکارى بين دو بخش خصوصى و عمومى براى تقويت پايداري، تأکيد مى‌شود.
  صلح و تفاهم فرهنگى بين کشورها
در دورهٔ پس از جنگ سرد، فرهنگ و مذهب جايگزين ايدئولوژى شده‌اند و به‌صورت منابع عمده‌اى درآمده‌اند که مى‌توانند تنش‌ها و تعارض‌هاى بين‌المللى را کاهش دهند. اين امر بارها به اثبات رسيده است که اگر ساير جوامع را دست‌آويز قرار داده و آنها را جوامع انسانى به حساب نياوريم، نتيجه‌هائى بس غم‌انگيز به بار خواهد آمد. جهانگردى بين‌المللي، طبق تعريف واژه، موجب مى‌شود که افراد از مناطق مختلف دنيا رو در روى يکديگر قرار گيرند، با يکديگر تماس برقرار کنند، بتوانند چيزهاى جديدى را کشف کنند که ويژگى منحصربه‌فرد اين چيزها موجب ارتباط يا همبستگى بيشتر بين آنها شود. بدين‌وسيله ساير جوامع و فرهنگ‌ها داراى يک هويت مى‌شوند و به‌عنوان گروه‌هاى انتزاعى و تجريدى در صحنهٔ حيات باقى نمى‌مانند. اين تماس بين فرهنگ‌ها به‌عنوان عاملى که بقاءِ جهانى و ادامهٔ حيات کرهٔ زمين را تضمين مى‌کنند، مورد توجه قرار گرفته است. بنابراين، صنعت جهانگردى مى‌توانند در راه دست‌يابى به اين پايدارى (صلح جهاني) نقش بالقوه و ارزشمندى ايفاء کند.
سازمان جهانى جهانگردى به‌عنوان يک واحد دولتى که خود را وقف توسعهٔ جهانگردي، در سطح بين‌المللي، کرده است. متوجه اين واقعيت شده است و مى‌کوشد در مأموريت‌هاى خود پيام صلح را بگنجاند. مأموريت اين سازمان در توسعهٔ جهانگردى بدين‌گونه ابراز گرديده است که 'توسعهٔ جهانگردى وسيله يا ابزارى بسيار مهم براى تفاهم و صلح بين‌المللى است' . در حالى‌که دنيا وارد هزاره و سده‌اى جديد مى‌شود، مى‌توان با اطمينان گفت که بدون صلح جهانى احتمالاً سازمان ملى جهانگردى هيچ ارزشى نخواهد داشت و به احتمال قوى‌ترى اين سازمان دولتى در سطح جهانى صنعت جهانگردى تلاش مى‌کند (يعنى سازمان جهانى جهانگردي) با کمک و هميارى سازمان‌هاى غيردولتى که به جهانگردى پايدار علاقه‌مند هستند مى‌تواند از عهدهٔ اين مسئوليت خود برآيد و در راه تلاش براى توسعهٔ اين صنعت و حفظ صلح جهانى قدم‌هاى مؤثرى بردارد. مسئوليت سازمان جهانى جهانگردى اين است که بکوشد از طريق فعاليت، نوآورى‌ها و ابتکار عمل‌هاى خود به صلح جهانى کمک کند.


همچنین مشاهده کنید