پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

عوامل مؤثر در فرآیند برنامه‌ریزی


برنامه‌ريزى جهانگردى تلاشى طاقت‌فرسا است، که در آن بايد انواع سازمان‌ها و افرادى که خدماتى را به جهانگردى ارائه مى‌کنند و نيز پيچيدگى سيستم جهانگردى را مورد توجه قرار داد. علاوه بر اين، کنترل‌هاى گوناگونى در سطوح مختلف، بر منابع ذى‌ربط اعمال مى‌شود، و تعداد زيادى برنامه و فرآيند برنامه‌ريزى در بخش‌هاى خصوصى و عمومى ايجاد شده و سرانجام اينکه کالاها و خدماتى که به يک منطقه تعلق دارد بين ساکنان آن منطقه دو جهانگردان به شيوه‌اى معقول و مناسب توزيع مى‌شود. در فرآيند اين برنامه‌ريزى و در مرحله‌هاى اجرائى يا انجام امور و فعاليت‌هاى جهانگردى بايد به افراد و گروه‌هائى توجه شود که در قلمرو جهانگردى نقش کليدى دارند. با ذى‌نفع هستند، منظور کسانى است که تحت‌تأثير جهانگردى قرار گرفته‌اند يا توانسته‌اند بر مسير و ره‌آوردهاى جهانگردى اعمال نفوذ کنند. در فرآيند برنامه‌ريزى برخى از اين عوامل مورد توجه قرار مى‌گيرند:
ـ ساکنان حوزه يا منطقه‌اى که ميهمانان و جهانگردان را پذيرا مى‌شود (جامعهٔ ميزبان).
ـ گروه‌هاى طرفدار محيط ‌زيست.
ـ سازمان‌ها و شرکت‌هاى مسافرتي، جهانگردى و آنها که با اين صنعت سروکار دارد.
ـ سياستمداران و ساير مقامات دولتى يا اداري.
ـ سازمان‌ها و شرکت‌هاى بزرگى که به اين صنعت توجه يا در اين زمينه ابراز نظر مى‌کنند و توصيه‌ها يا مشورت‌هائى به قانونگذاران مى‌نمانيد.
ـ اتحاديه‌هاى کارگرى و نمايندگان کارکنان.
ـ مقامات دولتى که در امر توسعهٔ جهانگردى و قانونگذارى نقش دارند.
هريک از اين عوامل مجموعهٔ خاصى از نيازها، آگاهى و ديدگاه‌هائى را ارائه مى‌کنند که بايد در فرآيند تصميم‌گيرى مورد توجه قرار داد. براى اينکه بتوان نظر موافق و حمايت آنها را در مرحله‌هائى اجرائى به‌دست آورد، لازم است که در مرحله‌هاى نخست فرآيند برنامه‌ريزي، به خواسته‌ها، ديدگاه‌ها و نظرهاى آنها توجه کرد و بدين‌گونه احتمال مقاومت هريک از اين عوامل را (در مرحله‌هاى اجرائي) در آينده کاهش داد.


همچنین مشاهده کنید