جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
برنامهریزی آموزش بهداشت در مدارس
بيان يک طرح کلى و جامع براى مسائل آموزش بهداشت مدارس کارى مشکل است. چون تنوع پديدهها و مطالب بهداشتى به نسبت تنوع و وسعت فرآيندهاى حياتي، گسترده و رنگارنگ است. حالات مختلف و مشکلات زندگي، نيازها و دگرگونىهاى آن در ارتباط با مسائل هيجاني، عاطفي، جنسي، رشد و تکامل فيزيکى - روانى و ساير پديدههاى زيستي، هر يک به نحوى و از ديدگاهى مىتواند سرفصل آموزش بهداشت مدارس باشد. |
برنامهها بايد با ميزان درک و فهم دانشآموز متناسب باشد و براى تجسم بخشيدن و چاشنىدادن به بيان که طبع لطيف دانشآموز را به خود متوجه کند کوشش بيشتر شود و براى اينکه مطلب مشخصتر و به ذهن نزديکتر آيد مثالهايى ذکر شود. اينها روشها و تمهيداتى است که از طريق آن مىتوان آموزش بهداشت را بيشتر مورد استفاده قرار داد که خود مستلزم آگاهي، مهارت، ابتکار و ذوق شخصى يا اشراف فرد آموزشدهنده نسبت به اينگونه مسائل است تا موفق شود يک مطلب ذهنى و کم محتواى عينى را چنان تجسم و نمود بخشد تا بتواند به ذهن دانشآموز رسوخ و نفوذ کند و در زندگى وى مؤثر و مثمر شود. موضوع مهم ديگر اينکه، تعيين و پيشنهاد يک برنامه کلى آموزش بهداشت براى همه کشورها به همان اندازه بىمعنا است که ساختن و عرضهکردن فقط يک مدل خانه براى مردم مختلف جهان، زيرا: |
۱. مسائل و مشکلات بهداشتى از کشورى به کشور ديگر فرق مىکند. |
۲. سازمان و سيستم مدارس کشورها با هم متفاوت است. |
۳. زمينههاى فرهنگي، سنتي، اجتماعي، عادات و رسوم و اعتقادات و مذاهب کشورها بهنحو بارزى گوناگون و ناهمسان است. |
۴. سرويسهاى بهداشت عمومى کشورها مختلف است. |
۵. وجود و تعداد آموزشدهندگان مجرب و خبره مسائل بهداشتى در کشورها يکسان نيست. |
لذا برنامه آموزش بهداشت مدارس بايد با توجه کامل به فرهنگ و آداب و رسوم افراد و بر اساس مسائل زير طرح و عرضه شود: |
- درک معيارهاى کلى که بيشتر مورد نياز آموزش است. |
- به دست آوردن معيارهائى که بيشتر بتواند آموزش بهداشت را مفيد و مثمر سازد. |
- ارزيابى مسائل آموزش داده شده با برنامهريزى سازمان يافته. |
معيارهائى که بيشتر مىتواند نياز آموزشهاى بهداشتى دانشآموزان را مشخص کند عبارتند از: |
۱. پرسش از دانشآموزان در زمينه نيازهاى بهداشتى آنان. |
۲. مصاحبه با دانشآموزان براى آگاهشدن از نقطهنظرها و مشکلات بهداشتى آنان. |
۳. اعترافات ضمنى دانشآموزان در زمينه بيان مشکلات زندگى و مسائل فردى خود. |
۴. به دست آوردن عقايد و نظريات دانشآموزانى که در برنامه آموزشهاى بهداشتى دورههاى قبل بودهاند. |
۵. بررسى و ارزيابى ميزان سلامتى و يا ناسلامتى دو گروه دانشآموز، آموزش بهداشت ديده و نديده. |
۶. مراجعه به منزل دانشآموز و شناخت مشکلات بهداشتى آنان در خانه. |
۷. تجزيه و تحليل وضعيت بهداشتى کل جامعه. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران رئیس جمهور طالبان رئیسی گشت ارشاد ابراهیم رئیسی توماج صالحی سریلانکا دولت پاکستان مجلس شورای اسلامی رهبر انقلاب
کنکور تهران حجاب سیل هواشناسی سازمان سنجش شهرداری تهران پلیس سلامت اصفهان فراجا وزارت بهداشت
قیمت خودرو قیمت طلا خودرو بازار خودرو دلار قیمت دلار ارز مسکن بانک مرکزی ایران خودرو قیمت سکه سایپا
ترانه علیدوستی تلویزیون فیلم سینمای ایران مهران مدیری سحر دولتشاهی کتاب تئاتر موسیقی
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
آمریکا اسرائیل غزه رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه روسیه حماس چین طوفان الاقصی اوکراین ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال بارسلونا بازی ژاوی فوتسال باشگاه پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر انگلیس
تیک تاک همراه اول ناسا فیلترینگ اپل وزیر ارتباطات سامسونگ
مالاریا کاهش وزن پیری سلامت روان زوال عقل داروخانه