جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

گیاه کامل


نام علمى: Sorghum halepense (L.) pers
نام انگليسى: Johnson grass, Aleppo grass
   گياهچه
اولين برگ‌هاى حقيقى اين گياه خشن، به رنگ سبز روشن و رگبرگ ميانى سفيد و کاملاً برجسته است. در قاعدهٔ پهنک برگ، ليگول صفحه‌اى با حاشيهٔ مشخص وجود داشته که پوشيده از کرک‌هاى لطيف است. در اين بخش آريکل مشاهده نمى‌شود.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى:
گياهى است چندساله، ايستا و به ارتفاع ۱ تا ۴ متر که توسط بذر و ريزوم تکثير مى‌يابد. ساقهٔ هوائى آن خشن و داراى تعداد زيادى برگ و ساقه‌هاى زيرزمينى (ريزوم‌ها) ضخيم، گوشتي، سفيدرنگ و بندبند بوده که از محل هر بند ريشه و يا اندام‌هاى هوائى جديد توليد مى‌شود. برگ‌هاى اين گياه به رنگ سبز روشن، داراى رگبرگ ميانى سفيدرنگ و عريض که از وسط تاخورده است. طول آنها ۳۰ تا ۶۰ سانتى‌متر و عرض آن ۶ تا ۲۵ ميلى‌متر، صاف، متناوب و غلاف آن شياردار است.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌آذين پانيکول، به طول ۱۵ تا ۶۰ سانتى‌متر، به رنگ متمايل به قرمز، کرک‌دار، با انشعابات زياد، سست و کم‌پشت که از هر بند دو الى سه انشعاب سرچشمه گرفته و انشعابات پائين نازا هستند. سنبلک‌ها در قسمت پائين دوتائى و در قسمت بالا سه‌تائى هستند. سنبلک‌هائى که داراى پايه‌اى کوتاه هستند تنها گل‌هاى نر را به‌وجود آورده و بقيهٔ سنبلک‌ها که بدون پايه هستند توليد گل‌هاى ماده و زايا خواهند نمود. گل‌هاى زايا داراى ريشک کوتاه پيچ‌خورده‌اى به طول ۵/۱۲ ميلى‌متر است که در زمان بلوغ مى‌افتد.
بذر اين گياه به رنگ قهوه‌اى تيره و گاهى روشن يا قهوه‌اى متمايل به قرمز، تخم‌مرغى شکل، صاف، نوک‌تيز، به اندازهٔ ۵/۳ تا ۶ ميلى‌متر است و پوسته‌اى دارد که به راحتى از آن جدا نمى‌شود.
   محل رشد و پراکنش
اين گياه از جمله علف‌هاى هرز حدود سه محصول زراعى مختلف محسوب شده و در بسيارى از کشورها پراکنش وسيعى دارد. در مزارع ذرّت، سورگوم، نيشکر، سويا، بادام‌زميني، پنبه، سبزيجات، باغ‌ها، تنباکو، يونجه‌زارها و غلات دانه‌ريز و علاوه بر اين در حاشيهٔ جاده‌ها، نهرهاى آب، مراتع و زمين‌هاى باير به‌وفور يافت مى‌شود. انتشار اين گياه از طريق قطعه‌قطعه شدن ريزوم‌ها توسط ادوات کشاورزى و همچنين از طريق انتقال بذر توسط باد، آب، دام‌ها و بذر محصولات زراعى صورت مى‌پذيرد و اين بذرها قادر هستند به مدت چند سال به حالت خواب در خاک زنده مانده و با مساعد شدن شرايط جوانه‌زنى نمايند.


همچنین مشاهده کنید