شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

محل رشد و پراکنش


نام علمى: Setaria viridis (L.) P. Beauv
نام انگليسى: Green foxtail
   گياهچه
غلاف برگ‌هاى اوليه بدون کرک ولى در حاشيهٔ کرک‌دار است. پهنک برگ نيز بدون کرک و ليگول آن غشائى است.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى است يک‌ساله، ايستا و به ارتفاع ۳۰ تا ۸۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقهٔ آن راست، ابتدا سبزرنگ و متمايل به قرمز، بدون کرک و يا در قسمت‌هاى پائين پانيکول پوشيده از پرزهاى ريز است. برگ‌هاى اين گياه فاقد کرک، چروکيده، به‌ندرت به رنگ سبز تيره، سرنيزه‌اى شکل، به طول ۵ تا ۲۰ سانتى‌متر و عرض ۴ تا ۸ ميلى‌متر و داراى حاشيه‌اى ناهموار است.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌آذين سنبله، متراکم، به رنگ سبز يا ارغواني، استوانه‌اى شکل، به طول کمتر از ۱۰ سانتى‌متر و راست که نزديک به انتهاء کمى خميده است. سنبله‌ها داراى تعداد زيادى ريشک بلند است که به تعداد ۱ تا ۳ عدد در زير هر سنبله وجود دارد. سنبلک‌ها به‌وسيلهٔ خارهائى احاطه مى‌شوند که سخت و محکم شده و به هنگام مصرف علوفه به دهان دام آسيب مى‌رساند.
بذر اين گياه ابتدا به رنگ سبز و در زمان رسيدگى کامل تبديل به قهوه‌اى تيره تا سياه مى‌شود. طول آن ۲ و قطر آن ۳/۱ ميلى‌متر، بوده، سطح آن بسيار خشن و ناهموار است. هر گياه قادر است تعداد بسيار زيادى بذر توليد نمايد.
موسم گلدهى اين گياه مرداد تا شهريور ماه است.
   محل رشد و پراکنش
اين گياه را مى‌توان در اکثر مزارع، باغ‌ها، پارک‌ها، زمين‌هاى چمن، حاشيهٔ جاده‌ها، نهرها و مراتع مشاهده کرد. از جمله مهمترين علف‌هاى هرزى است که انتشار وسيع داشته و داراى تيپ‌هاى مختلفى است؛ به‌طورى‌که ممکن است بعضى از گونه‌هاى آن به ارتفاع دو متر نيز رسيده و يا پانيکول‌هاى آن طولى بيشتر از ۱۰ سانتى‌متر داشته باشند. بعضى تيپ‌هاى آن داراى ريشک‌هاى ارغوانى بوده و شباهت زيادى به دم روباهى کبير (Giant foxtail) دارد.


همچنین مشاهده کنید