شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

گیاه کامل


نام علمى:(Poa annua (L
نام انگليسى: Winter grass, Annual blue grass, Poa, Walk grass
   گياهچه
پهنک برگ‌هاى گياهچه‌اى نسبتاً عريض، لپه‌هاى آن ضخيم و کلفت، نوک آنها همانند دماغهٔ قايق به سمت بالا برگشته و خطوط سفيدرنگى در دو طرف رگبرگ ميانى به چشم مى‌خورد. اين خصوصيت هنگامى که گياهچه نور کمى دريافت کند بيشتر مشهود خواهد بود.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى است علفي، يک‌ساله، به ارتفاع ۵/۷ تا ۳۰ سانتى‌متر که توسط بذر و يا توليد ريشه‌هاى نابجا تکثير مى‌يابد. ساقه‌هاى اين گياه متعدد، انشعابات قاعده‌اي، به رنگ سبز روشن و بدون کرک است. برگ‌ها، باريک، نوک‌تيز، صاف، بدون کرک، به رنگ سبز تيره، به طول ۵ تا ۵/۷ سانتى‌متر و داراى حاشيه‌هائى ناهموار است.
گاهى اوقات در اثر خميدگى ساقه‌ها و تماس آنها با خاک، از محل گره‌هاى پائين ريشه‌هاى نابجا توليد مى‌کند که اين خود مى‌تواند موجب توليد اندام‌هاى هوائى جديد شود.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌آذين خوشه، هرمى شکل، نسبتاً طويل، به طول ۵/۲ تا ۱۵ سانتى‌متر همراه با تعداد کمى انشعاب که حاوى سنبلک‌هاى محدود بوده و هر کدام شامل ۳ تا ۶ گل هستند.
بذر اين گياه به رنگ کهربائى روشن، گوشتالود و متورّم که در دو انتهاء آن زوائد خارمانند مشاهده مى‌شود.
   محل رشد و پراکنش
اين گياه در مناطق مختلف گسترش وسيعى داشته و به‌ استثناء نواحى خيلى سرد در ساير اقليم‌ها رويش و پراکنش وسيعى دارد. با توجه به اينکه فصل رويش اين علف هرز زمستان و بهار است به‌طور عمده در محصولات يک‌سالهٔ زمستانه يافت مى‌شود. باغ‌هاى ميوه، تاکستان‌ها، چمنزارها و زمين‌هاى باير از ديگر مناطقى است که مى‌توان اين علف هرز را در آن مشاهده کرد.


همچنین مشاهده کنید