جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

محل رشد و پراکنش


نام علمى:Phalaris minor Retz
نام انگليسى: Lesser canary grass, Little seed canary grass
   گياهچه
گياهچهٔ اين گياه از طريق رنگ سبز متمايل به آبى و ليگول سفيدرنگ و بزرگ قابل تشخيص است. ليگول آن علاوه بر رنگ سفيد زائده خارمانندى نيز در انتهاء دارد. غلاف آن نيز در قاعدهٔ خود داراى رنگيزه‌هاى قرمزرنگ است.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى است علفي، يک‌ساله با ساقه‌هائى راست يا خميده و به ارتفاع ۳۰ تا ۱۳۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. اين گياه داراى انشعاباتى است که از قاعدهٔ آن سرچشمه گرفته و صاف و بدون کرک است. برگ‌ها صاف، باريک، نوک‌تيز، تقريباً سبز متمايل به آبى و به طول ۳۰ سانتى‌متر هستند.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌آذين به‌صورت پانيکولى استوانه‌اي، متراکم و کشيده يا تخم‌مرغى شکل و به طول ۲ تا ۵ سانتى‌متر است. سنبلک‌ها ۵/۴ تا ۵/۵ ميلى‌متر طول دارند و داراى يک يا چند دندانه‌ هستند. لِما يا پوشينکِ نازا، ۲ عدد و گاهى ۱ عد و لوزى شکل و پوشينکِ زايا، به شکل تخم‌مرغى کشيده و حدود ۳ ميلى‌متر طول، نوک‌تيز و داراى کرک است.
بذرها آزاد يا همراه با براکته، متورّم، کشيده، داراى کرک، به رنگ سبز متمايل به خاکسترى و مات يا نيمه شفاف هستند.
   محل رشد و پراکنش
انتشار طبيعى گياه در مناطق بياباني، استپي، زمين‌هاى شنى و خاک‌هاى سيلتى است. اين علف هرز در مزارع مختلف به‌خصوص در سبزيجات، مزارع نخود، چغندرقند، غلات، حبوبات و باغ‌ها ديده مى‌شود. علف هرزى يک‌ساله و علفى است که در کشت‌هاى زمستانه بيشتر به چشم مى‌خورد.


همچنین مشاهده کنید