پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

شیوهٔ برنامه‌ریزی جهانگردی


   شيوهٔ برنامه‌ريزى جهانگردى
طرح منطقه‌اى جهانگردى تبت در ۱۹۹۰ تهيه شد (برنامه توسعه و عمران سازمان ملل متحد و سازمان جهانى جهانگردي. طرح جهانگردى منطقه خودمختار تبت، جمهورى خلق چين، مادريد: سازمان چهانگردى جهان). اين طرح، طرحى جامع است که تمام عناصر جهانگردى را بررسى مى‌کند. طرح مزبور مفهومى از توسعه، ايجاد اصلاحات لازم در محل‌هاى اقامتى و ساير تسهيلات و خدمات توريستى و زيربنائي، راهبردى بازاريابى را توصيه مى‌کند. آثار اقتصادي، اجتماعى و محيطى ارزيابى شده‌اند. دربارهٔ موضوعات غنى و روش کار توصيه انجام گرفته است ـ چارچوب سازمانى جهانگردي، توسعه خدمات کليدى جهانگردي، توسعه فرصت‌هاى اقتصادي، و توسعه و آموزش نيروى نسانى يک برنامه مشروح توسعه براى ۹۵ ـ ۱۹۹۱ پيشنهاد شده است. طرح‌هاى مادى براى پروژه‌هاى نمايشى ارائه شده‌اند از جمله يک طرح انجام اصلاحات براى لهاسا رهنمودهاى طراحى براى توسعهٔ تسهيلات توريستى در اين طرح توصيه شده‌اند.
اين طرح به‌دست آوردن بازارهاى موردنظر را با دوره‌هاى پنج ساله تا ۲۰۱۰ پيشنهاد مى‌کند. براى آن سال (۲۰۱۰) جذب مجموع ۱۷۰،۰۰۰ جهانگرد به نيت هدف قرار گرفته است. از اين تعداد جهانگرد موردنظر در حدود سه‌چهارم آن را جهانگردان معمولى تشکيل مى‌دهند، و بقيه پياده‌پيمايان و کوهنوردان هستند. بازارهاى منبع عمدتاً اروپاى‌غربي، ايالات متحده آمريکا و ژاپن خواهند بود.
مفهوم توسعهٔ اين طرح بر به فعليت درآوردن هماهنگ بالقوه‌هاى فرهنگي، تاريخى و منابع طبيعى جهانگردى که خاص تبت هستند متمرکز شده است. اين مفهوم بر تقويت و توسعهٔ بيشتر آن ويژگى‌هاى فرهنگى و فعاليت‌هاى توريستى که در حال حاضر جهانگردان را جذب مى‌کنند تأکيد مى‌ورزد. در عين حال، جاذبه‌هاى نوين از نوعى ديگر بايد گشوده شوند تا جاذبهٔ تبت را براى گروه‌هاى باعلاقه و سليقه عام و خاص وسعت بخشد. اين مفهوم چندين منطقهٔ جهانگردى را مشخص مى‌سازد که هريک ويژگى‌هاى متمايز مناسب براى فعاليت‌هاى مختلف توريستى هستند. اين مناطق اصلى با سيستم گردش‌هاى مدارى به يکديگر متصل مى‌شوند. تا بازديد از گستردهٔ وسيعى از مقصدها را که تجربه‌هاى متنوعى را ارائه مى‌دهند آسان سازد.
اين طرح سه منطقه فرهنگى را مشخص مى‌کند ـ يک منطقه اصلى (لهاسا)، يک منطقه درجه دوم و منطقه درجه سوم که داراى اهميتى اندک براى جهانگردان معمولى است. چهار منطقه پياده‌روى تعيين، مسيرها روى طرح نشان داده شده‌اند. در منطقهٔ محيطى مشخص شده‌اند. اينها ناحيه‌هائى با کيفيت محيطى برجسته و مبتنى بر ديدنى‌هاى زيبا و غناى گياه و جانور هستند و گيرائى خاصى براى جهانگردان معمولى براى استراحت و تفريح کردن دارند. اتاق‌هاى مورد نياز در مناطق مختلف پيش‌بينى شده‌اند.
در طرح جهانگردى تبت گردش‌هاى مدارى به‌عنوان مسيرهاى جاذبه‌هاى کمربندى که شمارى از مقصدها را به هم متصل مى‌کنند و چند روز طول مى‌کشد تا جهانگردان آنها را طى کنند تعريف شده است. توقفگاه‌ها در جاهاى مختلف در امتداد اين مسير ساخته مى‌شوند. سه گردش مدارى همراه با ترکيب‌هاى احتمالى از اين سه گردش براى جهانگردانى که اقامت طولانى دارند توصيه شده است. اين طرح امکان توسعهٔ کوهنوردي، گردش با اسب، قايقرانى و کوه‌‌پيمائى با دوچرخه را بررسى مى‌کند. راه و روش‌هائى براى مواجههٔ بيشتر جهانگردان با فرهنگ تبتى پيشنهاد شده است ـ ارائه رقص و آواز، برقرارى نمايشگاه‌ها در موزه‌ها، و بازديد از روستاها، اردوهاى چادرنشينان و جشن‌هاى سنتي.
در راهبرد بازاريابي، اين طرح نشان مى‌دهد که قدم ابتدائى ايجاد تصويرى از تبت به‌عنوان يک مقصد توريستى زنده است. اين راهبرد تأکيد مى‌کند که برنامه‌اى بايد براى برطرف ساختن موانع بازاريابي، بهبود توليد جهانگردى و مطلع ساختن جهان از اين شرايط تحول يافته ايجاد گردد. بنابراين تصويرسازى بر ايجاد تصويرى از تبت به‌عنوان سرزمين اسرارآميز از ديدنى‌هاى زيبا، کوه‌هاى بلند و صومعه‌هاى کهن با مردمى کشاورز و چوپانان چادرنشين تمرکز خواهد کرد. تبليغات بايد عمدتاً از طريق گردانندگان تور و آژانس‌هاى مسافرتى انتخاب شده انجام گيرد.


همچنین مشاهده کنید