جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

Shaggysoldier


نام علمى: (Galinsoga ciliata (Rafin
نام انگليسى: Shaggysoldier
-
   گياهچه
لپه‌ها تقريباً مدوّر و طول آن يک و يک چهارم آن است و حاشيه‌هاى آنها کرک‌هاى بسيار کوچک و غده مانند دارد. روى پهنک و نزديک حاشيهٔ آن دو خط به‌صورت نوار قهوه‌اى رنگ وجود دارد که تا روى هيپوکوتيل ادامه يافته است. اولين برگ‌هاى حقيقى نازک، ظريف، سه‌گوش، داراى سه رگبرگ و پوشيده از کرک‌هاى طويل و نرم هستند. تعداد کرک‌ها در سطح تحتانى اين برگ‌ها بيشتر و رگبرگ‌ها داراى کرک‌هاى متراکم‌ترى هستند. حاشيهٔ پهنک برگ داراى دندانه‌هاى سطحى است و دمبرگ آن نيز کرکدار است.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى:
گياهى يک‌ساله به ارتفاع پانزده تا شصت سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقه‌ها منشعب هستند و در بخش‌هاى فوقانى به‌طور پراکنده توسط کرک‌هاى کوتاه، زبر و غير هم‌سطح پوشيده شده‌اند و اغلب داراى غده‌ هستند. برگ‌هاى اين گياه متقابل، بدون بريدگي، دلتائى تا تخم‌مرغى شکل و به طول دو تا پنج و پهناى يک تا سه سانتى‌متر هستند و حاشيهٔ آنها داراى دندانه‌هاى زبر و درشت و کرک‌هاى خشن و پراکنده است.
- اندام‌هاى زايشى:
گل‌آذين کلاپرک، کوچک، مستقر بر روى يک دمگل کوتاه که در انتهاء انشعابات ساقه قرار مى‌گيرد. گل‌هاى زبانه‌اى به تعداد چهار تا پنج عدد، به رنگ سفيد و به اندازهٔ يک تا دو ميلى‌متر و گل‌هاى لوله‌اى آن زردرنگ و کوتاه هستند. براکته‌هاى موجود در زير گل‌ها تخم‌مرغى‌شکل و يکسان است.
ميوهٔ اين گياه فندقه و بذرهاى آن سياه‌رنگ، به طول سه تا چهار ميلى‌متر بوده و داراى کرک‌هاى کوتاه است.
   محل رشد و پراکنش
اين گياه زمين‌هاى سنگين با بافت رسى لومى و داراى مواد غذائى فراوان را ترجيح مى‌دهد و اغلب مى‌توان آن را در باغ‌ها، پارک‌ها و محصولات زراعى مختلف مشاهده کرد.


همچنین مشاهده کنید