سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

محل رشد و پراکنش


نام علمى: Oxalis corniculata L
نام انگليسى: Creeping oxalis
   گياهچه
لپه‌ها تخم‌مرغى شکل تا گرد و غالباً بدون پايه است. اولين برگ‌هاى حقيقى سه برگچه‌اي، نازک و به رنگ سبز تيره و کرک‌دار هستند. اين برگ‌ها دمبرگى بلند دارند و برگچه‌هاى قلبى شکل آن در هواى ابرى و هنگام صبح به طرف پائين تا مى‌خورند. در قاعدهٔ دمبرگ دو گوشواره باريک ديده مى‌شود. ساقه و دمبرگ اين گياه غالباً به رنگ بنفش متمايل به قرمز است.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى چندساله، به ارتفاع ۱۰ تا ۳۰ سانتى‌متر که توسط بذر و استولن تکثير مى‌يابد. ساقهٔ آن خزنده، از قاعدهٔ منشعب، و به‌طور متراکم پوشيده از کرک است. برگ‌ها سه برگچه‌اى متناوب، صاف، پوشيده از کرک، واژه قلبي، به رنگ سبز تيره به طول ۲۰ سانتى‌متر هستند. هر برگچه شامل پايه‌اى کوتاه است. گوشوارهٔ برگ‌ها کوچک، کشيده، باريک و حاشيهٔ آنها داراى مژه‌هاى فراوان و متراکم است.
ريشه‌هاى اين گياه ضخيم، محکم و پياز مانند يا غده‌ماننده هستند. اين پيازها تعداد زيادى پيازچه توليد مى‌کنند که در موقع مناسب توليد گياهى جديد مى‌کنند.
- اندام‌هاى زايشى:
گل‌ها به رنگ زرد طلائى با حلقه‌هاى قرمز و به تعداد ۲ تا ۶ عدد که در بغل برگ‌ها به‌صورت چتر مانند و بر روى دمگلى نسبتاً بلند مستقر هستند. گل‌ها ۶/۰ تا ۱ سانتى‌متر، کاسه گل ۳ تا ۵ ميلى‌مر طول، گلبرگ‌ها دو برابر طول کاسبرگ‌ها، و به تعداد ۴ تا ۶ عدد و همچنين داراى دمگلى است که پس از مدتى به‌صورت خميده درمى‌آيد.
ميوه کپسول، به اندازهٔ ۱۲ تا ۱۵ ميلى‌متر، به شکل استوانه‌اى کشيده، پنج‌وجهى و به‌طور متراکم و پوشيده از کرک است. بذرها قهوه‌اى رنگ‌، بيضى عريضي، به طول ۱ تا ۵/۱ ميلى‌متر و سطحى خشن و ناهموار دارند.
موسم گلدهى اين گياه بسته به شرايط اقليمى منطقه از ارديبهشت تا آبان‌ماه است.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز خاصّ مناطق گرم و مرطوب و سايه‌دار است و نسبت به نوع خاک حساسيتى نشان نمى‌دهد. اين گونه را مى‌توان بيشتر، در تاکستان‌ها، باغ‌ها، چمنزارها و به‌خصوص در زير سايه‌انداز گياهان مشاهده کرد.


همچنین مشاهده کنید