جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

پنیرک - سوله - پنیرک قرمز


نام علمى: Malva sylvestris L,Syn. M. mauritianal
نام انگليسى: Common mallow, Wild mallow, Marsh mallow
   گياهچه
لپه‌ها در قاعده قلبى شکل و شامل بريدگى‌هائى عميق است. برگ‌هاى حقيقى گرد تا قلبى شکل، منقسم و حاشيهٔ آنها داراى کرک‌هاى پراکنده و دمبرگ آنها نيز پوشيده از کرک‌‌هاى فراوان است.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى دوساله يا چندساله ايستا يا خوابيده و به طول ۲۵ تا ۱۲۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. قاعدهٔ ساقه‌ها چوبي، منشعب و پوشيده از کرک‌هاى خوابيده و گاهى نيز ظاهراً بدون کرک مى‌باشند. برگ‌ها قلبى شکل تا گرد، تقريباً پنجه‌اى با لوب‌هاى دندانه‌دار و دندانه‌هاى نامنظم و به طول ۳ تا ۷ ميلى‌متر و شامل پنج لوب کنگره‌اى است و دمبرگ‌هاى آنها طويل هستند. به‌طور کلى برگ‌ها از نظر شکل اختلافات زيادى را نشان مى‌دهند.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌ها به‌صورت دستجاتى شامل ۲ تا ۶ گل در بغل برگ‌ها ديده مى‌شوند. رنگ آنها بنفش متمايل به قرمز با رگه‌هاى تيره‌تر (ارغواني)، گلبرگ‌ها به طول ۲ تا ۵/۲ سانتى‌متر است که در حاشيه داراى بريدگى‌هاى عميق و در قاعده شامل مژه‌هاى متراکم مى‌باشند و طول آنها ۳ تا ۴ بار بلندتر از کاسهٔ گل است.
ميوهٔ اين گياه روى بخشى ديسک مانند است، مدوّر، به قطر ۸ ميلى‌متر و شامل ۹ تا ۱۱ خانه است. در سطح پشتى مشبّک و برجسته و ممکن است کرک‌دار يا بدون کرک باشد. بذر آن تقريباً کليوى شکل و به رنگ قهوه‌اى روشن است.
موسم گلدهى از ارديبهشت تا شهريور ماه و بسته به نوع آب و هواى منطقه متغير مى‌باشد.
   محل رشد و پراکنش
اين گياه عمدتاً در مناطق گرم، نواحى کم و بيش خشک، زمين‌هاى باير، کنار ديوارها، حاشيهٔ جاده‌ها و همچنين باغ‌ها ديده مى‌شود ولى در زمين‌هاى زراعى و تاکستان‌ها کمتر رشد مى‌کند. زمين‌هاى لومى و هوموس‌دار، شنى و حاصلخيز را ترجيح مى‌دهد.


همچنین مشاهده کنید