شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

محل رشد و پراکنش


نام علمى: Malva parviflora L,Syn. M. microcarpa Ledeb
نام انگليسى: Little mallow, Cheese weed, Mallow
   گياهچه
لپه‌ها گلابى‌شکل، با لبه‌هاى صاف، در قاعده داراى شکاف عميق و آميخته با رنگ قهوه‌اى متمايل به قرمز است. دمبرگ‌هاى طويل لپه‌ها معمولاً به رنگ قرمز روشن ديده مى‌شود. اولين برگ‌هاى حقيقى مدوّر و داراى لوب‌هاى گرد و کم‌عمق، به رنگ قرمز روشن و در قاعده داراى شکافى عميق است. دمبرگ برگ‌هاى حقيقى نيز طويل و پوشيده از کرک‌هاى ستاره‌اى شکل و پراکنده است. برگ‌هاى اين گياه اغلب بدون کرک است.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى علفي، يک‌ساله، ايستا، به ارتفاع ۵ تا ۵۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. برگ‌ها متناوب، مدوّر و قلبى‌شکل به عرض ۵ تا ۵/۱۲ سانتى‌متر و شامل ۵ تا ۷ لوب که لوب‌ها نيز داراى دندانه‌هائى کم‌عمق هستند. رگبرگ‌هاى اين گونه نيز پنجه‌اى است و ظاهرى چروکيده به برگ مى‌دهند. ساقه و دمبرگ‌هاى اين گياه تا حدودى متمايل به قرمز هستند.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌ها سفيد توأم با خطوطى به رنگ صورتى يا آبى کم‌رنگ که به‌صورت منفرد يا در دسته‌جات ۲ تا ۴ تائى بر روى دمگلى کوتاه (کمتر از يک سانتى‌متر) و در محور برگ‌ها قرار مى‌گيرند.
جام گل کوچک و حدود ۴ تا ۵ ميلى‌متر و شامل ۵ گلبرگ است. کاسهٔ گل نيز تقريباً هم‌اندازهٔ گلبرگ‌ها و ۵ قسمتى است.
ميوهٔ اين گياه به‌صورت صفحه‌اى ديسک مانند و به رنگ سبز تا قهوه‌اى است که توسط کاسبرگ‌ها احاطه شده و سپس به ۱۰ تا ۱۲ حفرهٔ جدا از هم تبديل مى‌شود. هر خانه و يا حفرهٔ کليوى شکل با شکافى عميق در يک لبهٔ آن و محتوى يک بذر است. بذرها نيز کليوى شکل، به رنگ قهوه‌اى متمايل به قرمز، داراى سطحى صاف و به طول ۲ تا ۵/۲ ميلى‌متر هستند.
موسم گلدهى اين گياه فصل تابستان است.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز همانند گونهٔ قبلى است و بيشتر در زمين‌هائى غنى از ازت و در چمنزارها، مزارع، باغ‌ها و تاکستان‌ها و حاشيهٔ جاده‌ها و مسيرهاى آبى يافت مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید