شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

گیاه کامل


نام علمى: Glycyrrhiza glabra L
نام انگليسى: Common licorice, Liquorice
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياه چندساله، ايستا، به‌صورت بوته‌هاى نيمه چوبي، به ارتفاع ۵۰ تا ۸۰ سانتى‌متر که توسط بذر و ريزوم تکثير مى‌يابد. ساقهٔ آن ضخيم، محکم، ساده يا منشعب که در محيط‌هاى مساعد ممکن است ارتفاع آن به ۲ متر هم برسد. ساقه‌ها پوشيده از کرک‌هاى پراکنده و کوتاه هستند و معمولاً به خاطر وجود غده بر روى آنها پوشيده از نقاط پراکنده است. برگ‌ها مرکب، سبز تيره، به طول ۵ تا ۲۰ سانتى‌متر که شامل ۳ تا ۸ جفت برگچهٔ مستطيلي، تخم‌مرغى يا بيضوى شکل با يک برگچهٔ انتهائى است. هر برگچه به طول ۲ تا ۴ پهناى ۱ تا ۵/۲ سانتى‌ممتر و شامل غده‌هائى که ظاهرى منقوط به برگ‌ها مى‌دهند. ريشه‌هاى اين گياه نفوذ زيادى به داخل خاک داشته و از اين رو ريشه‌کن کردن آن مشکل است.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌‌ها به رنگ آبى روشن يا بنفش متمايل به سفيد همراه با لکه‌هاى سفيدرنگ است. ميوهٔ شيرين‌بيان نيام، مستطيلى شکل، تا حدودى خميده، بدون کرک، به طول ۲ تا ۳ سانتى‌متر و پهناى ۴ تا ۶ ميلى‌متر که محتوى ۵ تا ۶ بذر قهوه‌اى رنگ است.
موسم گلدهى اين گياه ارديبهشت تا تيرماه است.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز عمدتاً در مزارع، مراتع، باغ‌ها و زمين‌هاى باير و گندم‌زارها مى‌رويد. ريشه‌هاى آن کاربرد داروئى داشته و جزء صادرات ايران محسوب مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید