جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

گیاه کامل


نام علمى: Stellaria media (L.) vill
نام انگليسى: Common chickweed
   گياهچه
لپه‌ها نازک، ظريف، با طولى چهار برابر پهنا که به سمت رأس باريک شده است. اين لپه‌ها داراى رگبرگ‌هاى برجسته بوده و دمبرگ آنها غالباً پوشيده از کرک‌هاى شفاف است. برگ‌هاى حقيقى به مراتب پهن‌تر از لپه‌ها، متقابل، نازک، سطح بالائى آن به رنگ سبز روشن و سطح زيرين به رنگ سبز تيره هستند. دمبرگ اين برگ‌ها به مقدار کم پوشيده از کرک است.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى يک‌ساله، پائيزه، ايستا يا خوابيده که توسط بذر و يا از طريق توليد ريشه‌هاى نابجا در محل بندهاى ساقه تکثير و گسترش مى‌يابد. ساقه‌هاى اين گياه ترد، منشعب، باريک و به طول ۵ تا ۴۰ سانتى‌متر بوده و داراى يک رديف کرک است. برگ‌ها متقابل، تخم‌مرغى شکل، در انتهاء نوک‌دار و در قاعده مدوّر، به طول ۶ تا ۲۵ ميلى‌متر و داراى حاشيه‌هائى کامل هستند. برگ‌هاى پائينى داراى دمبرگى کوتاه، به طول ۶ تا ۱۸ ميلى‌متر و برگ‌هاى بالائى بدون دمبرگ هستند. در يک طرف اين برگ‌ها يک رديف کرک وجود دارد. اين گياه داراى ريشه‌هاى سطحى است.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌ها سفيدرنگ، کوچک و شامل پنج گلبرگ که هر يک از آنها داراى يک شکاف عميق است و به همين علت ممکن است ده گلبرگى به‌نظر آيد. گل‌ها به‌صورت منفرد بر روى يک دمگل باريک و بلند و در محل زاويهٔ برگ‌ها قرار دارند. کاسبرگ‌ها سبزرنگ و بلندتر از گلبرگ‌ها هستند. ميوهٔ اين گياه کپسول خشک و داراى تعداد زيادى بذر که در زمان رسيدگى با پنج شکاف باز مى‌شود.
بذرها قهوه‌اى متمايل به قرمز تا سياه، گرد، کوچک و به اندازهٔ يک ميلى‌متر هستند. در قسمت پشت بذر برجستگى‌هاى زگيل‌مانند وجود دارد. هر بوته ممکن است تا ۱۵ هزار بذر توليد کند. جوانه‌زنى اين بذرها سطحى و در عمق کمتر از ۳ سانتى‌مترى خاک صورت مى‌گيرد. چنانچه جوانه‌زنى بذرها در پائيز صورت پذيرد، در بهار توليد بذر مى‌کنند که در اين‌صورت اگر در عمق مناسب خاک قرار گيرند ممکن است براى دومين بار جوانه زده و گياه جديد توليد نمايند. بنابراين، اين گياه قادر است از اواخر بهار تا پائيز بذر توليد کند.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز محصولات زراعى يک‌ساله و کوتاه‌قد را بيشتر آلوده مى‌کند. علاوه بر اين در چمنزارها، باغ‌ها، يونجه‌زارها، زمين‌هاى باير و حاشيهٔ نهرها و جاده‌ها نيز به مقدار زياد يافت مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید