جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

صابونک - کوزهٔ قلیائی - سیلن هرز - سیلن مزرعه روی


نام علمى: Silene conoidea L
نام انگليسى: Catchply
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى علفي، يک‌ساله، ايستا، به ارتفاع ۲۵ تا ۶۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقهٔ آن از قسمت قاعده منشعب و توسط کرک‌هائى کوتاه پوشيده شده است. برگ‌هاى اين گياه متقابل، سرنيزه‌اى شکل و نوک‌تيز، به طول ۵ و پهناى ۵/۰ تا ۱ سانتى‌متر و بدون دمبرگ است.
- اندام‌هاى زايشى:
گل‌ها به رنگ صورتی یا متمایل به قرمز هستند که به‌صورت جمعی یا منفرد بر روی دمگلی ، که طول آن تقریباً هم‌اندازه کاسبر گل‌ها است ، مستقر هستند. کاسه گل لوله‌ای ـ مخروطی ، به طول ۲ یا ۲/۳ سانتی‌متر و حاشیه گلبرگ‌های آن دارای بریدگی‌های نامنظم است. نیمه تحتانی میله پرچم کرکدار است.
میوه این گیاه کپسول ، گلابی‌شکل ، به طول ۵/۱ تا ۸/۱ سانتی‌متر و پهنای قسمت پائین آن ۱۰ سانتی‌متر است. بذرها کلیوی‌شکل و به اندازه ۵/۱ میلی‌متر هستند.
   محل رشد و پراکنش
این علف هرز خاص مناطق نیمه‌مرطوب تا نیمه‌خشک سرد است و مطلوب‌ترین شرایط رشد آن مکان‌هائی با نور فراوان و درجه حرارت بالا است. این گیاه در محصولات زراعی مختلف و همچنین در زمین‌های بایر و حاشبه جاده‌ها به تعداد زیاد یافت می‌شود.
بذرهای آن از طریق جریان آب ، بقایای گیاهی چسبیده به بدن حیوانات ، ماشین‌آلات و کارگران و همچنین توسط بذر محصولات زراعی و مرتعی باعث آلودگی مناطق دیگر خواهد شد.


همچنین مشاهده کنید