چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

شلمی - گل زرد


نام علمى: Rapistrum rugosum (L). All , Syn. Myagrum rugosum L
نام انگليسى: Turnip weed, Wrinckled gold of pleasure
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى
گياهى علفي، يک‌ساله يا دوساله، پائيزه، ايستا، به ارتفاع ۲۵ تا ۱۰۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقهٔ آن از قاعده منشعب بوده و پوشيده از کرک‌هائى به طول يک ميلى‌متر است. بخش‌هاى بالائى گياه بدون کرک است. برگ‌هاى پائينى گياه به طول ۸ تا ۲۵ سانتى‌متر، شانه‌اى شکافته، داراى سه لوب سه‌گوش يا مضّرس و کنگره‌اي، که لوب‌هاى انتهائى بزرگتر هستند. اين برگ‌ها دمبرگ دارند. برگ‌هائى که در بخش‌هاى بالائى ساقه قرار دارند کوچکتر، سرنيزه‌اي، دندانه‌دار يا کامل و بدون دمبرگ مى‌باشند.
- اندام‌هاى زايشى:
گل‌ها به رنگ زرد ليموئى با رگه‌هاى تيره، کاسبرگ‌ها به طول ۳ تا ۵ و گلبرگ‌ها به طول ۵ تا ۸ ميلى‌متر هستند. ميوهٔ اين گياه خورجينک، به طول ۶ تا ۷ ميلى‌متر که به‌طور مشخص دو شاخه است. حجرهٔ پائينى هر ميوه، باريک، استوانه‌اى شکل و معمولاً محتوى يک بذر است. چنانچه اين بخش از ميوه بدون بذر باشد، دمگل مانند خواهد بود. حجرهٔ بالائى ميوه تخم‌مرغى شکل تا گرد، صاف، شياردار و يا زگيل‌دار است.
بذرهاى اين گياه به رنگ زرد متمايل به قهوه‌اي، صاف، به شکل نيمکره و به اندازهٔ دو ميلى‌متر هستند. بذرها معمولاً در اواخر پائيز يا اوايل زمستان جوانه ‌مى‌زنند و گياهچه به آهستگى شروع به رشد مى‌کند.
موسم گلدهى اين گياه ارديبهشت تا شهريور ماه بوده و توليد گل تا زمان خشک شدن اندام‌هاى هوائى ادامه دارد.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز در مناطق قابل کشت و در حاشيهٔ اقليم‌هاى گرم مشاهده مى‌شود و خاک‌هائى با بافت لومى رسى و آهکى را ترجيح مى‌دهد.
اين‌گونه، از علف‌هاى هرز مزارع غلات زمستانه، شبدر و يونجه، محسوب شده و همچنين در حاشيهٔ جاده‌ها مشاهده شده مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید