پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

قاصدک - گل قاصد


نام علمى: Taraxacum officinale Weber
نام انگليسى: Dandelion
   گياهچه
لپه‌ها به رنگ سبز تيره و يا روشن بوده، در قسمت قاعده به هم متصل و به شکل فنجانى کم‌عمق در مى‌آيند. انتهاء رگبرگ ميانى اين لپه‌ها غده‌مانند است. اولين برگ‌هاى حقيقى اين گياه به رنگ سبز روشن و شفاف است، حاشيه‌اى موج‌دار و لوب‌هائى سطحى و نوک‌تيز دارد. دمبرگ آنها ساقه است و حاشيه‌هاى آن در امتداد و ادامهٔ پهنک برگ است. در صورت قطع برگ‌ها شيرابه‌اى تلخ‌مزه از محل بريدگى خارج مى‌شود.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى:
گياهى است چندساله که توسط بذر تکثير مى‌يابد. اين علف هرز فاقد ساقهٔ قابل رؤيت است و جوانه‌هاى جديد از روى ريشه و يا قطعات جدا شدهٔ آن به‌وجود مى‌آيند. برگ‌هاى اين گياه به حالت روزت، ساده سرنيزه‌اى شکل، به طول ۵ تا ۳۰ سانتى‌متر و داراى لوب‌هائى عميق هستند. هر برگ به يک لوب بزرگ و سه گوش ختم مى‌شود. ريشهٔ اصلى قاصدک عميق، کلفت و گوشتى است.
- اندام‌هاى زايشى:
گل‌آذين کلاپرک بوده و به‌طور منفرد در انتهاء يک دمگل بلند، به طول ۵/۷ تا ۳۰ سانتى‌متر، توخالى و کرکدار قرار گرفته است. گل‌ها فقط زبانه‌اي، به رنگ زرد و روشن و به طول ۵/۲ تا ۵ سانتى‌متر هستند. گل‌آذين توسط براکته‌هائى باريک احاطه شده و شب‌ها بسته مى‌شود.
بذرهاى اين گياه به رنگ قهوه‌اى روشن تا سياه، به اندازهٔ سه ميلى‌متر، چروکيده و داراى چهار تا پنج نوار طولى هستند. نوک هر بذر باريک شده و در انتهاء آن يک پاپوس طويل، سفيد و ابريشمى وجود دارد که در مدت کوتاهى مى‌افتد.
هر گل معمولاً دويست بذر توليد مى‌کند ولى در اين رقم ممکن است تعداد بذر توليد شده به پنج هزار عدد هم برسد. جوانه‌زنى اين بذرها در عمق کمتر از ۲ سانتى‌مترى خاک صورت مى‌گيرد.
دورهٔ گلدهى اين گياه فروردين تا خردادماه است و اغلب دوباره در پائيز به گل مى‌روند. بذرها در مدت کوتاهى پس از گلدهى مى‌رسند.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز پراکندگى وسيعى داشته و بيشتر مى‌توان آن را در پارک‌ها و چمنزارها مشاهده نمود. علاوه بر اين قاصدک در زمين‌هاى زراعي، باغ‌هاى ميوه، حاشيهٔ جاده‌ها و مراتع نيز مشاهده مى‌شود. اين گياه خاک‌هاى لومى عميق با مواد غذائى بالا و هوموس متوسط را ترجيح مى‌دهد.


همچنین مشاهده کنید