سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

علف Little flower quickweed, Yellow weed


نام علمى: Galinsoga parviflora Cav , Syn. G.quinquivadiata Ruiz & pavon
نام انگليسى: Little flower quickweed, Yellow weed
   گياهچه
اولين برگ‌هاى حقيقى اين گياه تخم‌مرغى تا سه‌گوش هستند و حاشيهٔ آنها داراى دندانه‌هاى ريز است.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى:
گياهى يک‌ساله، ايستا، به ارتفاع ده تا چهل سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقه‌هاى آن علفى و منشعب که در قسمت‌هاى بالا بدون کرک يا داراى کرک‌هاى پراکنده و يا کرک‌هاى فشرده، موئى‌شکل و کوتاه هستند. برگ‌ها متقابل، غير منقسم، تخم‌مرغى شکل و نوک‌تيز بوده و حاشيهٔ آنها داراى دندانه‌هاى ريز است.
- اندام‌هاى زايشى:
در شرايط مناسب اولين گل‌هاى اين گياه چهار هفته پس از جوانه‌زنى ظاهر مى‌شوند. اين گل‌ها بر روى پايه‌هاى کوچک مستقر بوده و در کنار برگ‌ها و يا در انتهاء انشعابات ساقه وجود دارند. گل‌آذين کوچک و شامل تعداد کمى گل‌هاى لوله‌اى زردرنگ و دوجنسى است. گل‌هاى زبانه‌اى اين گياه نازا، سفيدرنگ و کوچک است. بذرهاى اين گياه سياه‌رنگ، تخم‌مرغى شکل و به اندازهٔ يک ميلى‌متر هستند و سطح آنها به‌طور پراکنده داراى شيارهاى عريض طولى و پوشيده از خارهاى سفيد و کوتاه است. پاپوس‌ها هم‌اندازه ميوه‌ها، به طول ۵/۲ ميلى‌متر و نقره‌اى‌رنگ هستند.
هر گياه قادر است پنج تا سى هزار بذر توليد نمايد که جوانه‌زنى اين بذرها سطحى و به‌ندرت در عمق‌ها بيشتر از دو سانتى‌مترى خاک جوانه خواهند زد. موسم گلدهى اين گياه از ارديبهشت تا مهرماه است.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز اراضى شنى و لومى که غنى از مواد غذائى باشند را ترجيح مى‌دهد و در اکثر مزارع، حاشيهٔ جاده‌ها و نهرهاى آب مشاهده مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید