پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

شیوهٔ برنامه‌ریزی جهانگردی


طرح جهانگردى عمان طرحى جامع است (برنامهٔ توسعه و عمران سازمان ملل متحد و سازمان جهانى جهانگردي. ۱۹۹۱. طرح ملى جهانگردى ـ سلطان‌نشين عمان مادريد: سازمان جهانى جهانگردي). اين طرح مبتنى بر اهدافى خاص است که بدين صورت بيان شده‌اند:
ـ ايجاد راهبردى براى جهانگردى که جاذبه‌هاى منحصربه‌فرد سلطان‌نشين را در رابطه با بازارهاى داخلى و بين‌المللى نشان دهد.
ـ قرار دادن اين راهبرد عمدتاً بر جاذبه‌هاى فرهنگي، محيطى يا طبيعت تماشائى به‌جاى جغرافيائى اقليمى يا ساحلي.
ـ به حداکثر رساندن فوايد بالقوهٔ اقتصادى جهانگردى در چارچوب محدوديت‌هاى تحصيل‌شده توسط ضرورت حفظ ارزش‌هاى فرهنگى و محيط‌زيست.
ـ فراهم آوردن فرصت‌هائى براى تنوع بخشيدن به اقتصاد و کاهش اختلافات اقتصادى منطقه‌اي.
اين طرح تمام اجزاء متشکله جهانگردى از جمله عناصر سازمانى را بررسى مى‌کند. تحليل بازار دربرگيرنده هدف تعيين‌شده در مورد تعداد جهانگردان ورودى است که از طريق دوره‌هاى پنج‌ساله منتهى به ۲۰۰۵ مشخص شده است. اين تعداد در ميان انواع مختلف جهانگردانى که براى گذراندن تعطيلات به عمان سفر مى‌کنند تقسيم شده است ـ جهانگردان بين‌۳المللي، خارجيان مقيم کشورهاى خليج‌فارس، و شهروندان کشورهاى شوراى همکارى خليج‌فارس که تعطيلات خود را در عمان مى‌گذارنند. به‌علاوه اين تعداد مورد هدف انواع مختلف مسافران امور تجارى را ( مسافران بين‌المللي، خارجيان مقيم کشورهاى خليج‌فارس، اعراب کشورهاى خليج‌فارس، و شرکت‌هاى عماني) مشخص مى‌کند. پيش‌بينى مى‌شود که شمار مسافران امور تجارى تا سال ۲۰۰۵ شمار ساير جهانگردان را تحت‌الشعاع قرار دهد. براساس اهداف تعيين‌شده بازار جهانگردى ـ نيازهاى تأمين جا براى مسافران پيش‌بينى شده است. فرصت‌هاى توسعه و محدوديت‌ها شناسائى و سناريوهاى توسعهٔ جايگزين، ارزيابى شده‌اند. اين طرح رهنمودهائى براى تدوين راهبرد برتر توسعه در پيش رو مى‌نهد.
مفهوم توسعهٔ جهانگردى مبتنى بر فراهم آوردن فرصت‌هائى براى جهانگردان سطح براى تجربه کردن ويژگى‌هاى خاص فرهنگى و محيطى عمان است. شش منطقه جهانگردى مشخص شده‌اند ـ سه منطقه با جاذبه‌هاى درجه يک و سه منطقه با جاذبه‌هاى درجه دو. انواع مهم جاذبه‌ها براى هر منطقه بيان شده است. به‌علاوه اين طرح چندين موضوع جالب‌توجه مبتنى بر گياهان، جانوران و تاريخ کشور را شناسائى مى‌کند.
طرح جهانگردى عمان برنامه‌هاى مسافرت جهانگردي، گشت‌ها و گردش‌هاى متنوع را توصيه مى‌کند. يکى از اين برنامه‌ها به گردش جهانگردان در اطراف و اکناف سلطان‌نشين به‌عنوان يک مجموعه اشاره مى‌کند. يک برنامه مسافرت معمولى شامل شش تا هفت روز در شمال و سه روز در جنوب خواهد بود. گشت جهانگردى به معنى مسيرى است که از يک نقطه شروع مى‌شود و در امتداد آن جاذبه‌هاى جهانگردى قرار دارد. و در همان نقطه هم ختم مى‌شود يک گشت ممکن است چندين روز به طول انجامد و مستلزم اقامت‌هاى شبانه در جاهاى مختلف باشد. دو گشت از اين نوع توصيه شد است. يک گردش عبارت است از يک ديدار چند ساعته يا يک روز، از محل مورد علاقه، يعنى رفت و بازگشت به محل اقامت.
اين طرح توصيه‌هائى براى توسعه جهانگردى داخلى به‌عمل مى‌آرد. اين توصيه‌ها مربوط به فعاليت‌هاى اصلى جهانگردان داخلى و حمايت از تسهيلات مورد نياز است و احداث پارک ساحلى و توسعه تفريحگاه را دربردارد.
يک راهبرد بازاريابى پيشنهاد شده است. اين راهبرد بر ساختن تصويرى از عمان مبتنى بر ويژگى‌‌هاى فرهنگي، تاريخى و محيطى تأکيد مى‌کند. تبليغات گزينشى براى جذب جهانگردانى که براى گذراندن تعطيلات خود مسافرت مى‌کنند انجام خواهد گرفت و بر موضوعات عام و خاص مورد علاقه جهانگردان متمرکز خواهد بود. ارزيابى‌ها و توصيه‌هائى در اين طرح دربارهٔ اثرات اجتماعى محيطى و اقتصادى انجام گرفته است.
اجرای طرح چندین عنصر را مد نظر قرار می دهد _ سازمانی برای جهانگردی ، کنترل‌های نظامنامه‌ای از جمله صدور مجوز برای تورگردانان مناسب ، برنامه‌ریزی نیروی انسانی و آموزش خدمات جهانگردی ، اقدامات تبلیغاتی ، برنامه‌ریزی عملیات از جمله ایجاد سیستم اطلاع‌رسانی جهانگردی ، برنامه مشروح توسعه،برنامه‌ریزی و تحلیل مقدم‌بر بررسی امکانات سه پروژه نمایشی ، و تعیین خطوط طرح‌های محلی برای دو ناحیه جهانگردی.


همچنین مشاهده کنید