پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

گیاهچه


نام انگليسى: Broad caucalis, Great bur parsley
نام علمى: Turgenia latifolia (L.) Hoff
   گياهچه
لپه‌ها بزرگ، در رأس گرد و در انتهاء به پايه‌اى کوتاه ختم مى‌شوند. اولين برگ‌هاى حقيقى با تقسيمات شانه‌اى تخم‌مرغى شکل، با بريدگى‌هاى عميق، به رنگ سبز متمايل به خاکسترى که در سطح بالائي، توسط کرک‌هاى کوتاه، تيز و فشرده و در سطح زيرين و در امتداد رگبرگ‌ها توسط کرک‌هاى نرم و لطيف پوشيده است. در حاشيهٔ برگ‌ها نيز مژه ديده مى‌شود.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز بيشتر در مزارع گندم و ديگر غلات دانه‌ريز، تاکستان‌ها و در مناطق پست و سواحل ديده مى‌شود.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى:
گياهى است يک‌ساله، ايستا يا خوابيده، به ارتفاع پانزده تا چهل سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقه‌ها داراى انشعابات دوتائي، شياردار و پوشيده از پرز هستند. برگ‌ها شانه‌اى با قطعات تخم‌مرغى يا مستطيلي، به طول دو تا شش سانتى‌متر با حاشيه‌اى مضرّس يا لوب‌دار که سطح آن کرک‌دار است.
- اندام‌هاى زايشى:
گل‌آذين چتر ساده، شامل دو تا پنج گل، به رنگ سفيد، قرمز يا قهوه‌اى متمايل به قرمز و دمگل‌هاى نسبتاً بلند و به طول تقريبى پنج سانتى‌متر که معمولاً داراى دو تا پنج براکته و پنج تا هفت براکتئول تخم‌مرغى تا مستطيلى با حاشيه‌اى غشائى و نوکى مدوّر است.
ميوهٔ اين گياه به رنگ زرد متمايل به سبز و تخم‌مرغى شکل مى‌باشد که به طرف رأس باريک مى‌شود. طول آن يک تا يک و نيم و پهناى آن ۸/۰ سانتى‌متر است. سطح شکمى اين ميوه‌ها داراى دو تا سه رديف زوائد خار مانند است که اين خارها در قاعدهٔ عريض و در رأس باريک و نوک تيز هستند.
موسم گلدهى اين گياه فروردين‌ماه و رسيدگى آن در ارديبهشت و خردادماه صورت مى‌گيرد.


همچنین مشاهده کنید