شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

گیاه کامل


نام علمى: Alisma plantago - aquatica L
نام انگليسى: Water plantain
   محل رشد و پراکنش
اين گياه را مى‌توان در حاشيهٔ مرداب‌ها، نهرها، درياچه‌ها و باتلاق‌ها و مکان‌هائى که عمق آب تا پنجاه سانتى‌متر باشد مشاهده کرد. علاوه بر اين بارهنگ آبى در لجن‌زارهاى خشک نيز ديده مى‌شود. وجود اين گياه در آبراه‌ها مانعى براى حرکت آب خواهد بود.
برگ‌ها و ميوهٔ اين گياه توسط حيوانات و پرندگان مورد استفاده قرار مى‌گيرد و از اين ديدگاه بارهنگ آبى مى‌تواند در تأمين غذاى آنها نقش مؤثرى داشته باشد.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى:
گياهى پايا، علفي، ايستا، به ارتفاع ۴۰ تا ۱۵۰ سانتى‌متر که توسط بذر و پياز تکثير مى‌يابد. ساقه‌هاى گل‌دهندهٔ آن داراى انشعابات متعدد، فاقد برگ و محکم هستند. برگ‌ها در قاعدهٔ گياه، تخم‌مرغى تا سرنيزه‌اي، به طول ۱۰ تا ۲۵ سانتى‌متر و پهناى ۷ تا ۱۰ سانتى‌متر، داراى هفت رگبرگ برجسته و موازى که توسط تعداد زيادى رگبرگ عرضى به هم متصل شده‌اند. دمبرگ‌ها بلند و طولى بيش از ۸۰ سانتى‌متر داشته، يک طرف آن تخت مدور و در قاعده داراى بال‌هاى کوچکى است.
- اندام‌هاى زايشى:
گل‌آذين پانيکول، گل‌ها نر ماده، سفيدرنگ و به قطر يک سانتى‌متر هستند. هر گل داراى سه کاسبرگ سبز، آزاد، به طول دو ميلى‌متر، سه گلبرگ سفيد يا کمى متمايل به صورتي، آزاد و به طول چهار ميلى‌متر، شش پرچم و تعداد زيادى برچه (حدود ۲۰ عدد) که به‌صورت آزاد، جانبى و متراکم است. هر ميوه داراى يک بذر به طول ۲ تا ۵/۲ ميلى‌متر است که اين بذرها بلافاصله پس از قرار گرفتن در خاک مرطوب قادر به جوانه‌زنى هستند. گل‌هاى اين گياه در مرداد تا آبان‌ماه و پس از يک دورهٔ رشد رويشى سريع که در بهار صورت مى‌گيرد، ظاهر مى‌شوند که دوام زيادى ندارند و در مدت يک روز مى‌ريزند.


همچنین مشاهده کنید