جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سهم جهانگردی در تراز پرداخت‌های مقصدهای بزرگ جهانگردی


با توجه به مشکلات اشاره شده در مباحث قبل در برابر ارزيابى مخارج ارزى در جهانگردي، داده‌هاى منتشره در زمينهٔ دريافت‌ها و پرداخت‌هاى جهانگردى را شايد بتوان يک راهنماى اجمالى تلقى کرد. با وجود اين، با استناد به همين داده‌ها مى‌توان تصويرى از چگونگى وابستگى هر کشور به اين دريافت‌ها که يک بخش از تراز پرداخت‌هاى آن را تشکيل مى‌دهد به‌دست آورد. جدول زیر دريافت‌هاى جهانگردى کشورهائى را نشان مى‌دهد که مقصدهاى 'بزرگ' جهانگردى هستند.
  سهم جهانگردى در تراز پرداخت‌هاى مقصدهاى بزرگ جهانگردى
کشور به میلیون SDRS_۱۹۸۴
دريافت‌هاى
جهانگردى
کل دريافت‌هاى
مرئى و نامرئى
نسبت دريافت‌هاى
جهانگردى به کل
(درصد)
آمريکا ۱۱۱۱۰ ۳۵۳۷۰۰ ۳/۱
انگلستان ۵۳۹۳ ۱۳۸۵۸۵ ۳/۹
ايتاليا ۸۳۶۹ ۹۶۷۳۲ ۸/۶
اسپانيا ۷۵۷۲ ۳۶۱۳۳ ۲۱/۰
فرانسه ۷۴۰۹ ۱۴۴۵۰۴ ۵/۱
متوسط ۵/۲
مأخذ: سالنامهٔ آمارى صندوق بين‌المللى پول در زمينهٔ تراز پرداخت‌ها، ۱۹۸۶
طبق اين جدول تراز پرداخت‌هاى پنج کشور 'اول' جهان (از نظر دريافت‌هاى جهانگردي) وابستگى زيادى به جهانگردى ندارد بلکه دريافت‌هاى ارزى اين کشورها (به جز اسپانيا) از جهانگردي، کمتر از ۱۰ درصد است، زيرا به‌طور کلى اقتصاد بزرگ و متنوعى دارند که از منابع متعددي، درآمد ارزى به‌دست مى‌آورد. البته اسپانيا وابستگى بسيار بيشترى به جهانگردى دارد زيرا بيش از ۲۰ درصد درآمد ارزى آن از جهانگردى به‌دست مى‌آيد و اين امر، اقتصاد اسپانيا را در برابر نوسانات تقاضاى جهانگردى و شرايط سفر حساس‌تر مى‌کند.
در مقابل، جدول زیر نشان مى‌دهد که بعضى کشورها شديداً به دريافت‌هاى جهانگردى وابسته هستند.
  سهم جهانگردى در تراز پرداخت‌هاى کشورهاى بسيار وابسته به جهانگردى
کشور نسبت دريافت‌هاى
جهانگردى به کل
دريافت‌هاى مرئى
و نامرئى (درصد)
سال
آنتيگوا / باربودا ۶۶/۹ (۱۹۸۴)
باهاما ۶۱/۶
بارباداس ۳۴/۶ (۱۹۸۴)
جامائيکا ۳۶/۲ (۱۹۸۷)
سيشل ۴۵/۹ (۱۹۸۴)
سنت لوسيا ۴۵/۵ (۱۹۸۳)
ساموئاى غربى ۳۳/۳ (۱۹۸۷)
گرانادا ۴۶/۹
مالديو ۴۱/۶
مأخذ: سالنامهٔ آمارى صندوق بين‌المللى پول در زمينهٔ تراز پرداخت‌ها در سال‌هاى ۱۹۸۶، ۱۹۸۷ و ۱۹۸۸
اين‌گونه وابستگى به يک صنعت خاص خطرناک است زيرا دگرگونى در شرايط بازار يا مشکلات توليدى مى‌تواند شديداً به تراز پرداخت‌هاى کشور صدمه بزند. جهانگردى در قياس با فعاليت‌هاى ديگر مانند صنايع اوليه نسبت به مسائل بازار حساسيت کمترى دارد اما طى سال‌هاى اخير در کشورهائى چون قبرس، فيجي، پرتقال و سيشل مسائل سياسى يا جوّي، اثرات شکننده و جدّى بر جهانگردى گذاشته است. در اين کشورها، وابستگى شديد به جهانگردى بسيار مهلک است.
ميزان وابستگى به کشورهاى جهانگردفرست نيز امرى بسيار حياتى است. براى مثال، مکزيک، کره و دانمارک به ترتيب، شديداً به جهانگردان آمريکائي، ژاپنى و آلمانى وابسته هستند. به اين ترتيب، تغيير وضعيت اقتصادى يا سليقهٔ مردم کشورهاى جهانگردفرست و نيز دگرگونى در روابط سياسى و مسافرتى کشور جهانگردفرست و مقصد اثر چشمگيرى در مقصد بر جاى مى‌گذارد.


همچنین مشاهده کنید