پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

سرگرمی‌های علمی


تابستان فرصت مناسبى است که در آن فرزند خود را براى استراحت و تفريح، بهره‌گيرى از تجارب ديدار دوستان، صله‌رحم و سرگرمى‌هاى مناسب آماده کرده و موجبات افزايش تجارب، تمديد اعصاب و راحت او را فراهم آوريد.
  سرگرمى‌هاى دينى
شما مى‌توانيد فرزندتان را عضو انجمنى مذهبى کنيد، مثل هيئت قرآن، جلسات دينى و اخلاقي، هيئت‌هاى مختلفى که در گوشه و کنار هر شهر و منطقه وجود دارد و در آن سازندگى‌هائى مذهبى صورت مى‌گيرد. به او آگاهى‌هاى دينى بدهند، راه و رسم تبليغ بيماموزند، فن وعظ و خطابه ياد دهند، راه و رسم مناظره‌هاى دينى را بميزان توان و استعداد او بياموزند. و يا برنامه‌هائى ترتيب دهند که در آن معرفى شخصيت‌هاى اسلامى حضرات معصومان و بزرگان دين و يا تدريس تاريخ اسلام باشد.
  سرگرمى‌هاى علمى
شما مى‌توانيد فرزند خود را عضو کتابخانه‌اى کنيد. موجبات بهره‌گيرى او را از کتب گوناگون و مجلات مختلف فراهم کنيد. تحت سرپرستى افرادى آگاه و دلسوز آنان بياموزند چگونه مى‌توان کتابى را خلاصه کرد، از آن يادداشت استخراج کرد و يا به زبان ديگرى محتواى آن را عرضه و ارائه کرد.
در مواردى مى‌توان او را تشويق کرد که به آزمايش‌هاى علمى در سطح آنچه را که در کتب درسى خوانده و فرا گرفته بپردازد، اسباب و وسايل علمى را که در کتاب از آنها نام برده شده بسازد، و عملاً در اين جنبه ورزيدگى‌هائى پيدا کند و اى چه بسا که به کشفى نائل آيد.
  سفر و زيارت
شما مى‌توانيد با استفاده از تعطيلات تابستان موجبات سفر و زيارت خود و فرزندان خود را فراهم آوريد، مثلاً سرى به بارگاه و مرقد امام هشتم (ع) بزنيد، از مرقد شاهچراغ ديدنى داشته باشيد، به زيارت حضرت معصومه و حضرت عبدالعظيم برويد. همچنين مى‌توانيد فرزندان خود را با آثار ديدنى و اشياء تاريخى آشنا کنيد، به اماکن خوش آب و هوا ببريد که گردش و تفريحى داشته باشند، به معادن آب گرم ببريد که ديدار و بهره‌اى براى سلامت بدن داشته باشند. اينها همه براى فرزندان شما مفيد است.
  صلهٔ ارحام
تابستان فرصتى براى صله ارحام است. اگر به واقع در ديگر ايام وقت و فرصتى نداشتيد که از بستگان احوال بپرسيد اينک آن فرصت فرا رسيده است. ممکن است عمو، دائي، عمّه، خاله، اجداد کودک و يا خود شما در شهر ديگر و يا در مناطق ديگرى باشند. به قصد صله ارحام بدانجا عزيمت کنيد، فرزندان خود را بهمراه ببريد. بنا به ضرب‌المثل معروف هم فال است و هم تماشا.
گاهى مى‌توانيد فرزند خود را همراه فردى مطمئن بنزد آنها بفرستيد، بار سفرش را بر بنديد و او را عادت دهيد که مستقلاً سفر کند، از زير بار وابستگى‌هاى شديد خانوادگى بيرون آيد، هم مزه استقلال را بچشد و هم مزه رنج سفر و مشکلات آن را. در نتيجه او بهتر قدردان پدر و مادر خواهد شد.
  گردهمائى با دوستان
موجباتى پديد آوريد که فرزند شما تحت سرپرستى شما و يا ديگر والدين جلسات و گردهمائى‌هائى با دوستان داشته باشد. روزى يکى دو ساعت دور هم بنشينند، کمى با هم حرف بزنند و بازى کنند، اندکى هم به درس و بحث بپردازند.
اين برنامه بصورتى ترتيب يابد که هر روز در خانه يکى از بچه‌ها گردهم آيند. اگر ممکن باشد مختصر خوراکى و غذائى براى آنها فراهم شود. و بازهم اگر امکان داشته باشد فرد بزرگسالى نيم‌ساعتى در جلسه‌شان شرکت کند، بحث اخلاقى يا مذهبى داشته باشد، قصه‌اى بگويد، تجربه‌اى را عرضه کند و بر اين اساس جلسه‌شان را پربارتر کند.


همچنین مشاهده کنید