جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

دانخوری‌ها و آب‌خوری‌ها


دانخورى‌ها و آب‌خورى‌ها بايستى ثابت و محکم بوده، به آسانى تميز شده و به‌راحتى در دسترس پرندگان قرار گيرند. چنين وسايلى نبايد در طول حصار محوطه که محل معمول دويدن پرندگان است قرار گيرند زيرا در مورد شترمرغ‌هاى تازه‌وارد يا هراسان باعث آسيب به پرنده به‌خصوص در ناحيه پا مى‌گردد. به همين دلايل دانخورى‌ها بايستى فاقد لبه‌ها يا گوشه‌هاى تميز باشند.
بهتر است دانخورى‌ها و آب‌خورى‌ها در ارتفاعى مطمئن قرار گيرند تا پرندگان نتوانند در آن بالا روند و يا در آن بيفتند. براى مثال در هواى گرم شترمرغ‌ها ممکن است در آب‌خورى‌ها شنا کنند.
دانخورى‌هائى که در بيرون قرار مى‌گيرند بايستى داراى يک سوراخ در ته باشند تا از پر شدن آب در آنها در هواى بارانى ممانعت به عمل آيد. قرار دادن يک سقف محافظ در بالاى دانخورى‌ها مناسب است.
حتى براى پرندگان جوان هم مى‌توان از دانخورى‌هاى ساده و ارزان که از برش تايرهاى تراکتور تهيه مى‌شود استفاده نمود. بشکه‌هاى پلاستيکى که از طول بريده شده‌اند مى‌توانند به‌طور معمول استفاده گردند. بشکه‌هاى فلزى به‌دليل داشتن گوشه‌هاى تيز و برنده غيرقابل استفاده مى‌باشد. آخور علوفه خشک بايستى در ارتفاع مناسب قرار داشته و فقط سر و گردن در آن قرار گيرند. کليه آب‌خورى‌ها و دانخورى‌ها به‌خصوص براى جوجه‌ها بايستى به‌طور منظم تميز شوند.


همچنین مشاهده کنید