چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

رکوردهای اصلاح نژادی (German Ostrich Breeder's Association، GOBA)


در آلمان هر پرنده اصلاح نژادى بايستى وارد دفتر ثبت اصلاح نژاد يا کتاب انساب گردد و با يک شماره دائمى شناسائى شود. هويت حيوان بايستى ثبت شده و عملکرد آن مورد پايش قرار گيرد تا کارائى حيوان از نقطه‌نظر قدرت ماندگاري، بهبود توان توليدى و قابليت رقابت آن در بازار افزايش يابد و در عين حال کيفيت محصولات توليدى و تنوع ژنتيکى حفظ گردد.
تلاقى حيوانات بدون اطلاع از شجره‌نامه و انساب، يک بازى کورکورانه و بيهوده بوده و سزاوار نيست که اصلاح نژاد ناميده شود و ممکن است باعث اثرات سوء ناشى از همخونى شده و نتايج مهلکى در بارورى و پرورش جوجه را در برداشته باشد. دومين پيش‌نياز براى يک اصلاح نژاد هدف‌دار پايش عملکرد با ثبت رکورد توليد مثل و رشد هر پرنده مولد است. براى اين منظور دودمان جوجه‌ها بايستى کاملاً شناسائى شوند. در خصوص شترمرغ اين مشکل وجود دارد که پرورش ‌دهندگان به‌ندرت جفت توليدى داشته و بيشتر تشکيل گروه توليدى براى براى جفتگيرى مى‌دهند. در اين موارد تنها داشتن رکوردهاى دقيق و کاربرد روش‌هاى اصلاح نژادى مى‌تواند تصويرى از وابستگى‌ها و نتاج هر پرنده را به ما داده و در جهت رسيدن به هدف يارى بخشد.
براى رسيدن به اين اهداف GOBA در آلمان دفتر انساب را تأسيس نمود. رکوردها با هدف شناخت وابستگى‌هاى فاميلى و پتانسيل توليدى پرندگان ثبت مى‌شوند. از اين اطلاعات استراتژى بازار منطقى براى پرندگان تثبيت شده و پرورش‌دهندگان قادر هستند با استفاده از اين اطلاعات، گله‌هاى اصلاح نژاد يافته با پتانسيل زياد تشکيل دهند. با استفاده از رکوردهاى ثبت شده، امکان معرفى پرندگان با ارزش و انتشار ژن آنها در جمعيت وجود خواهد داشت. استفاده از تلقيح مصنوعى بايستى مورد توجه قرار گيرد. پيشرفت قابل توجهى در اين تکنيک در آمريکا و آفريقاى جنوبى حاصل شده است.


همچنین مشاهده کنید