جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اصلاح نژاد


اصلاح نژاد با برنامه در يک مجموعه اصلاح نژادى مى‌تواند با دخالت عواملى در سطوح مختلف يک چرخه صورت پذيرد. اولين مرحله برنامه‌ريزى است. در اين مرحله افراد با تجربه در امر دامپزشکي، ژنتيک، اصلاح‌نژاد، رفتارشناسى حيوانات، کارشناس حقوق حيوانات و بازاريابي، دور هم جمع شده تا با استفاده از سابقه‌هاى موجود، تعريفى از هدف اصلاح نژاد را تعيين نمايد. براى چنين کارى يک آناليز دقيق، از جمعيت موردنظر اساسى است؛ زيرا مسير هنگامى طى خواهد شد که جزئيات نقاط قوت و ضعف جمعيت شناخته شود. چنين آگاهى را مى‌توان با به‌کارگيرى از يک روش بررسى مناسب به‌دست آورد روشى که با آن امکان ارزيابى صفات براساس اهميت آنها از نقطه‌نظر قانوني، بهداشتى و اقتصادى وجود داشته و از آنها در مقايسه‌هاى بعدى استفاده شود.
از آناليز جمعيت و هدف مشخص شده يک استراتژى اصلاح نژادى به‌دست مى‌آيد که مى‌تواند ما را به هدف اصلى هدايت نمايد. مرحله بعدى که مرحله‌اى تعيين‌کننده است شامل گردهمائى متخصصين اصلاح نژاد است که بايد قدرت و توان استراتژى انتخاب شده را براساس هزينه‌ها، زمان مصروفه و نتيجه مورد انتظار بررسى نمايند و در صورت وجود اشکالاتي، از گروه برنامه‌ريز توصيه‌ها و مؤلفه‌هاى جايگزين را بخواهند.
وقتى‌که استراتژى تصويب شد مرحله سوم مرحله اجرائى است. وظيفه اين مرحله سازماندهي، اجراء و کنترل استراتژى مصوب است. در اين مرحله مشخص مى‌گردد که آيا استراتژى انتخابى موفق است يا خير. براى ارزيابى ميزان موفقيت بايستى عملکرد در فاصله‌هاى زمانى منظم کنترل شده و با اطلاعات اصلى مطابقت گردد، فرآيندى که ممکن است منجر به تصحيحاتى در برنامه گردد.
هدف از اصلاح نژاد شترمرغ، حفظ و بهبود سلامتي، شادابى و کارائى پرنده است. بنيه قوي، قدرت ماندگاري، قابليت تطابق و نيز ظاهرى مناسب و رفتارى سازگار از جمله اهداف ديگر است. در حال حاضر در مناطقى غير از آفريقا، هدف اصلى بالا بردن استعداد توليدى است. نر و ماده بايستى بارورى بالائى داشته و داراى جوجه‌هائى سالم و با رشد مطلوب باشند. استراتژى‌هاى مربوط با چنين هدفى بايستى قابل انعطاف بوده و براساس تغيير نياز بازار اهداف ديگرى همچون کيفيت و يا ميزان توليد گوشت و پوست را نيز تأمين نمايند.


همچنین مشاهده کنید