جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

قیمت پرندگان مولد و محصولات شترمرغ


   قيمت پرندگان مولد و محصولات شترمرغ
بهاءِ شترمرغ‌هاى زنده و محصولات آنها همانند عملکرد توليدمثل، بسيار متنوع مى‌باشد. در ايالات متحدهٔ آمريکا توسعهٔ ناگهانى در پرورش شترمرغ ايجاد شده است. تقاضاى زيادى در رابطه با محصولات چرمى شترمرغ (خصوصاً پوتين) و گوشت شترمرغ وجود دارد. بازرگانان و تاجران ايالات متحده آمريکا در افزايش نرخ محصولات شترمرغ نقش به‌سزائى داشته‌اند. در قياس با اين پيشرفت، پرورش شترمرغ در اروپا کارى بسيار نوپا و غريب مى‌باشد. افزايش تعداد پرورش‌دهندگان شترمرغ و گزارشات رسانه‌هاى گروهى محرک قوى جهت افزايش رشد تقاضاى اروپائيان در سال‌هاى گذشته بوده است. واردات گوشت شترمرغ از آفريقاى جنوبي، اسرائيل و زيمابوه، تنها بخشى از اين تقاضاها را تأمين مى‌کند. چرم شترمرغ رواج بسيار کمترى دارد. تسهيلات عمل‌آورى و کانال‌هاى عرضهٔ اين کالا در اروپا به سختى تثبيت مى‌گردد.
علاقهٔ رو به رشد کشاورزان به پرورش شترمرغ در اروپا باعث افزايش نرخ پرندگان مولد شده است. معمولاً اين تقاضا با محدوديت عرضه مواجه مى‌شود. آفريقاى جنوبى که توليدکننده اصلى شترمرغ در دنيا مى‌باشد عملاً از صادرکردن شترمرغ‌هاى زنده و تخم‌هاى نطفه‌دار جلوگيرى مى‌کند.
در حال حاضر اين محدوديت وجود ندارد.
در اين زمينه محدوديت‌هاى مشابهى در کشورهاى جنوبى و شرقى آفريقا وجود دارد اما آنان اجازه صادرات تخم‌هاى نطفه‌دار و جوجه را مى‌دهند. تعداد محدودى از پرندگان مولد بالغ از زيمبابوه و بوتسوانا صادر مى‌شوند.
جدول (قيمت تخم وپرندگان زنده) قيمت تخم‌هاى نطفه‌دار و پرندگان زنده را در مناطق گوناگون در سال ۱۹۹۴ نشان مى‌دهد. تقاضاى شديد براى پرندگان مولد در ايالات متحده آمريکا کم و بيش باعث گرديده تا تمامى شترمرغ‌هاى جوان بدون هيچ‌گونه انتخابى از نظر توان توليدمثلى جهت زاد و ولد مورد استفاده قرار گيرند. تنها پرندگان آسيب‌ديده يا کاملاً نامناسب جهت پرورش، کشتار شده و محصولات آنها فروخته مى‌شود. اين جريان توسعه که با يک برنامهٔ توليدمثلى موفق در تضاد مى‌باشد، در اروپا نيز متداول گرديده است.
قيمت‌هاى عادلانه و تثبيت شده عرضه‌کنندگان محصولات شترمرغ در حال حاضر فقط در آفريقاى جنوبى مطرح است. در کشورهاى اروپائى کمبود توليد و عرضه، برقرارى چنين قيمت‌هائى را غيرممکن نموده است. ارقام موجود در روزنامه‌هاى اروپائى خصوصاً در زمينه چرم نشانگر آن است که قيمت چکمه‌ها و کيف‌هاى تهيه شده از چرم شترمرغ بسيار گران مى‌باشد. هيچ تناسبى بين اين قيمت‌هاى و ملاحظات اقتصادى توليدکنندگان شترمرغ وجود ندارد. همان‌طورى‌که هزينه‌هاى توليد و سود تجارتى نيز مشخص نمى‌باشد.
   قيمت تخم و پرندگان زنده
محصولات ايالات متحدهٔ آمريکا اروپا آفريقاى جنوبى
تخم قابل جوجه‌کشى ۶۰۰ - ۳۵۰ ۳۰۰ - ۲۰۰ ۴۰ - ۳۰
جوجه يک روزه ۱۲۰۰ - ۶۰۰ ۴۰۰ - ۲۵۰ ۸۵
جوجه (يک‌ماهه) - ۷۰۰ - ۵۰۰ ۱۳۰
جوجه (سه ماهه) ۳۰۰۰ - ۱۵۰۰ ۹۰۰ - ۷۵۰ ۲۱۰
سن کشتار (۱۴ - ۱۲ ماهگى) ۸۵۰۰ ۳۵۰۰ - ۱۵۰۰ ۷۰۰ - ۶۰۰
جفت مولد ۳۰۰۰۰ - ۲۲۵۰۰ ۲۰۰۰۰ - ۱۴۰۰۰ ۴۰۰۰ - ۲۶۰۰
   قيمت توليدکنندگان براى محصولات شترمرغ
توليدات ايالات متحدهٔ آمريکا اروپا آفريقاى جنوبى
پرندهٔ کشتار شده - ۱۵۰۰ ۶۵۰
گوشت هر کيلوگرم ۷۵-۵۰ ۵۰-۱۵ -
پوست / پرنده ۲۴۰-۱۶۰ - ۳۷۵
پر / پرنده - - ۷۵
تخم‌هاى خوراکى - - ۶
پوسته تخم ۴۰ ۳۰-۲۰ ۲/۶۰
جدول (قيمت توليد‌کنندگان براى محصولات شتر‌مرغ) نمونهٔ قيمت‌هاى پرداخت شده در آفريقاى جنوبي، اروپا و ايالات متحدهٔ آمريکا را در طول سال ۱۹۹۴ نشان مى‌دهد. برآورد قيمت‌ها در اروپا براساس گزارشات شخصى کشاورزانى که تنها مقادير غيرقابل توجهى محصول (به‌طور مثال از پرندگان مريض و آسيب‌ديده) را فروخته‌اند ارائه گرديده است. در سال ۱۹۹۴ در آلمان نرخ عمده فروشى براى گوشت‌هاى يخى وارداتى ۱۵ تا ۲۵ مارک و براى گوشت تازه ۲۰ تا ۳۵ مارک بوده است.


همچنین مشاهده کنید