پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تعیین سن


شترمرغ‌ها به نوبت برروى تخم مى‌نشينند. درطول روز شترمرغ‌هاى ماده با پرهائى به رنگ زمين و در شب، نرها با پرهائى سياه اينکار را انجام مى‌دهند. به‌طور معمول ۴۲ روز طول مى‌کشد تا جوجه‌ها از تخم بيرون آيند.
يکى از خصيصه‌هاى ويژه شترمرغ‌ها درنده‌خوئى آنها است. حتى شترمرغ‌هاى جوان هم در صورت عدم تماس مداوم با انسان، کاملاً غيرقابل کنترل مى‌شوند. شترمرغ‌ها از قوه باصره قوى برخوردار بوده و در طبيعت وحش و نيز در مزارع بزرگ به‌عنوان ديده‌بان حيوانات ديگر عمل مى‌کنند. از اين‌رو مى‌توان شترمرغ‌ها را با حيوانات اهلى ديگر مانند احشام يا گوسفندان نگهدارى نمود.
شترمرغ‌ها در طى برخوردهاى روزانه با انسان مأنوس شده و نهايتاً، کاملاً مطيع و رام مى‌گردند. براساس گزارشي، اين پرندگان قادر هستند که در جمع کردن گلهٔ گوسفندان به چوپان‌ها کمک کنند. اين پرندگان جاذبهٔ اصلى مزارع توريستى آفريقاى جنوبى مى‌باشند. بعضى از توريست‌ها از سوار شدن برروى اين اين پرندگان لذت مى‌برند.
شترمرغ‌ها پرندگانى کم و بيش علفخوار هستند. اما گاهى اوقات از پستانداران کوچک، مارمولک‌ها و سوسک‌ها نيز تغذيه مى‌کنند. اين پرندگان سنگريزه‌هاى کوچک را جهت سهولت در هضم و خرد کردن غذاهاى فيبرى مى‌بلعند.
شترمرغ‌ها که از قوه باصرهٔ قوى برخوردار هستند، با استفاده از گردن‌هاى پريسکوپ مانندشان مى‌توانند شعاعى به مسافت ۵/۳ کيلومتر را مشاهده کنند. همچنين آنها مى‌توانند اشيائى را که مستقيماً در زير منقارشان قرار دارد ببينند. هر چشم که حدوداً ۶۰ گرم مى‌باشد، وزنى معادل ۴ برابر چشم انسان را دارد. صرف‌نظر از پلک‌هاى بالائى و پائيني، چشم شترمرغ مجهز به پلک سوم است که با حرکت در عرض چشم، آن را تميز نگاه مى‌دارد. از ميان حس‌هاى باقى‌مانده، حس شنوائى برخلاف حس بويائى و چشائى به‌خوبى پيشرفت کرده است.
اين پرندگان مى‌توانند مدت زمان طولانى را بدون آب به‌سر برند. اين امر تا اندازه‌اى مربوط به‌وجود غدد نمکى در بينى آنها مى‌باشد که در پرندگان دريائى و خزندگان نيز وجود دارد.
شترمرغ‌ها امکانات متنوعى را جهت تبادلات حرارتى در اختيار دارند که از آن جمله مى‌توان به صاف کردن و پوش دادن پرها و نيز باز و بسته کردن بال‌ها به‌منظور تغيير اندازهٔ مساحت بدن شاره کرد. در بدن شترمرغ‌ها غدهٔ چربى جهت چرب کردن پرها وجود ندارد. تنها جنين شترمرغ داراى چنين غده‌اى است که همزمان با رشد جنين اين غده نيز به‌تدريج از بين مى‌رود.
اگرچه شترمرغ‌ها آب مى‌آشامند، حمام مى‌گيرند و حتى در مناطق پرآب شنا مى‌کنند ولى مى‌توانند همانند شترها و شترهاى جمازه مدت قابل ملاحظه‌اى را بدون آب بگذرانند. اين خصيصه تنها ويژگى مشترک شتر و شترمرغ نيست. شترمرغ مى‌تواند همانند شتر در آفتاب شديد مسافت‌هاى دور را با خاصيت ضدنورى چشمانش ببيند و مانند شتر، در کف پاهايشان بالشتک‌هاى گوشتى پينه خورده‌اى با خاصيت ارتجاعى وجود دارد که تحمل وزن سنگينشان را برروى انگشت بزرگ ممکن مى‌سازد. گاهى اوقات در مشرق‌زمين شترمرغ‌ها را پرندگان شترى هم مى‌نامند. اسم لاتين شترمرغ استراتيو کاملوس که توسط لين Linne، به آنها نسبت داده شده است يکى ديگر از دلايل شباهت آنان مى‌باشد.
شترمرغ‌ها به‌دليل کنجکاوى به داخل هر شکاف يا گودالى در زمين سرک مى‌کشند. آنها هم مانند بسيارى از حيوانات ديگر وقتى بى‌خبر گرفته شوند خود را به مردن مى‌زنند. بدين صورت که به‌صورت درازکش و با گردن کشيده روى زمين مى‌افتند. شب را هم به همين حالت فقظ در مدتى کوتاه مى‌خوابند. البته همه شترمرغ‌هاى يک گله در يک زمان به اين حالت نمى‌خوابند. شترمرغ‌ها عمر طولانى دارند که اغلب به ۵۰ تا ۶۰ سال مى‌رسد. يک نمونه شترمرغ به نام متوسلا Methusela، در ادشورن نزديک به ۸۱ سال عمر کرده است.
   اندازه بدن شترمرغ‌هاى گردن سياه
۲/۵۰ - ۲/۱۰ متر قد
۹۵-۹۰ سانتى‌متر طول گردن
۱۲۵ - ۱۰۵ کيلوگرم وزن
۱۰۹-۹۸ سانتى‌متر ارتفاع  تا مفصل زانو
   تعيين سن
تغيين سن شترمرغ‌ها خصوصاً در فاصله سنى ۲ تا ۴ سال که از لحاظ تجارى مورد توجه مى‌باشند کارى بس دشوار است. اسميت Smith، فقط در خصوص شترمرغ‌هاى سياه آفريقائى چنين اظهار داشته است:
- 'دو ساله: تمامى پرهاى اوليه (پرهاى جوجه‌گي) ناحيه پشتى به استثناء پرهاى نواحى اتصال گردن به بدن از بين مى‌روند. در اين سن پر و بال شترمرغ نر، از جمله اکثر پرهاى شکمى سياه مى‌باشند. در شترمرغ ماده اغلب پرهاى سفيد شکم با پرهاى خرمائى رنگ جايگزين شده است.
- سه ساله‌ها: تمامى پرهاى سفيد شکم نرها و ماده‌ها از بين مى‌رود. هيچ‌گونه اثرى از پرهاى اوليه حتى در محل اتصال گردن و تنه که مدت زمان طولانى‌ترى باقى مى‌مانند وجود ندارد. در اين زمان است که در بعضى از شترمرغ‌هاى نر، رنگ قرمز منقار و پاها به چشم مى‌خورد.
- چهارساله‌ها: شترمرغ‌هاى نر و ماده همان رنگ پوست و پر بالغين را دارند.
بعد از مرحله اندام‌ها به‌تدريج بزرگتر نيرومندتر مى‌شوند. وليکن بعد از ۴ سالگى علائم واضحى جهت تشخيص سن شترمرغ وجود ندارد' .
تخمين سن شترمرغ‌هاى نر با اندزه‌گيرى اندام تناسلى امکان‌پذير است.


همچنین مشاهده کنید