جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا
نکات مهم در گوش دادن
براى آنکه گوش دادن بهطور صحيح انجام گيرد و نتايج مطلوبى از آن حاصل شود، بايد گوينده و نيز گوشدهنده مواردى را رعايت کنند. اين نکات به شرح زير قابل ذکر هستند: |
۱. گوشدهنده به هنگام گوش دادن نبايد صحبت کند، زيرا در يک لحظه نمىتوان هم صحبت کرد و هم گوش داد. به بيان ديگر، گوش دادن فعال به سکوت و تفکر دربارهٔ شنيدهها نياز دارد. |
۲. لازمهٔ گوش دادن آن است که گوينده به گرمى پذيرفته شود و رابطهٔ حسنه با او برقرار گردد تا بحث ادامه يابد. گوشدهنده بايد خود را بهجاى گوينده قرار دهد تا بتوان حرفهايش را بهتر درک کند و موقعيت و حالت او را بشناسد. |
۳. گوشدهنده در مواقع ضرورى از گوينده سؤال کند. بدين معنى که اگر گوشدهنده متوجه گفتار گوينده نمىشود و نکات مبهمى در شنيدهها وجود دارد که به توضيح بيشترى نياز دارد، بايد بلادرنگ از گوينده بخواهد تا بحث را بهتر و بيشتر ارائه دهد. گوينده نيز موظف است خواسته گوشدهنده را برآورده سازد. |
۴. گوشدهنده هنگام گوش دادن بايد به گوينده نگاه کند. حرکت لبها و تماس چشم و نحوهٔ تغيير وضع صورت و دستهاى گوينده در ايجاد ارتباط با گوشدهنده تأثير بهسزائى دارند. گوينده و نيز گوشدهنده بايد به بخش غيرکلامى پيام به اندازه قسمت کلامى توجه کنند. توجه به نحوهٔ گفتن و حالات گوينده، گوشدهنده را از بسيارى از موضوعات بازگو نشده آگاه مىسازد. |
۵. گوشدهنده بايد هر گونه عامل مزاحمى را که باعث کاهش توجه و دقت او مىگردد از خود دور کند. بهعنوان نمونه، يادداشتبردارى به هنگام گوش دادن و يا انجام کار ديگرى همزمان با گوش دادن باعث کاهش دقت و توجه مىشود و از کارآمدى گوشدهنده مىکاهد. |
۶. گوشدهنده بايد با گوينده در قبول مسؤوليتهاى بحث جلسه سهيم شود و او را در بهتر و دقيقتر گفتن يارى دهد. در اين مورد، اگر گوشدهنده با انواع متعدد پاسخها آشنا باشد، با تشويق گوينده به بحث بيشتر، نتايج بهترى از گفتگو عايد خواهد شد. |
۷. گوشدهنده بايد به مطالب ابراز شده پاسخ دهد و گوينده را بهخاطر عقيدهاش مذمت نکند. گوشدهنده ممکن است عقيدهٔ گوينده را در زمينهاى نپذيرد و دربارهٔ آن با گوينده به بحث بپردازد، ولى گوينده بايد همواره مورد احترام و حمايت گوشدهنده باشد. زيرا عقيدهٔ نادرست و بد، با فرد بد تفاوت دارد و همواره عقايد نادرست و بد به افراد بد تعلق ندارند. |
۸. مشاور به عنوان گوشدهنده در جلسه مشاوره بايد بکوشد بحث جلسه حالت عقلى صرف بهخود نگيرد. در جلسه مشاوره، عقلى شدن بحث جلسه، بهميزان زيادى از ضعف مشاور و عدم آگاهى او از فنون مشاوره ناشى مىشود و موجب مىگردد رابطه حسنهٔ مشاورهاى بين مراجع و مشاور بتدريج سست شود. |
۹. گوشدهنده بايد از قضاوت عجولانه دربارهٔ گوينده بپرهيزد. براى قضاوت صحيح، اطلاعات دقيق و موثق دربارهٔ فرد بايد موجود باشد. جمعآورى اطلاعات دقيق و موثق، به زمان احتياج دارد و هيچکس نبايد مدعى شود که پس از مدتى کوتاه مىتواند گوينده را بهطور کامل بشناسد. در صورتى که عجولانه قضاوت نشود، به افراد برچسب نيز زده نخواهد شد. |
همچنین مشاهده کنید