شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

آموزش ها و ایجاد عادت‌ مناسب


بخشى از وظايف والدين در تربيت جنسى کودکان شامل دادن آموزش‌هاى مناسب در اين زمينه و ايجاد عادات خوب است که همواره در زندگى آنان به کار آيد و مانع سقوطشان در وادى انجراف باشد. بى‌شک اين آموزش‌ها داراى صورت تدريجى است ولى بايد به گونه‌اى باشد که همه‌ى جنبه‌هاى مربوطه را در برگيرد.
  خواب و استراحت
بخشى از آموزش‌ها و ايجاد عادات، مربوط به خواب و استراحت کودک است و آنها بشرح زيرند:
- کودک را عادت دهيم زمانى وارد بستر گردد که خواب بر او غلبه کرده و مطمئناً دقايقى پس از ورد به بستر، به خواب خواهد رفت.
- او را عادت دهيم که هميشه به پشت و طاق‌باز بخوابد.
- در حين خواب با پيجامه بخوابد، نه با شلوار کوتاه و پيجامه و اصولاً لباس خواب او نسبتاً فراخ باشد.
- در حين خواب، پاها برروى هم قرار نگيرند.
- ساعات خواب او تا حدود زيادى منظم باشد؛ معمولاً يک ساعت زودتر از پدر و مادر. زيرا هم کودکان بيش از پدر و مادر به خواب نيازمندند و هم والدين به فرصتى براى زندگى عاطفى فى مابين احتياج دارند.
- به آنها بياموزيم و عادتشان دهيم که در وقت خواب سر و دست‌ها بيرون از لحاف باشد.
- از خوابيدن بر روى شکم پرهيزشان دهيم و اگر والدين او را در چنين وضعى ديدند با محبت و صفا او را بصورت طاق‌باز برگردانند.
- عدم دست‌کارى بدن در حين خواب، عدم قراردادن دست‌ها بين دو پا، عدم لمس ران‌ها و بازى با خود از مواردى است که بايد کودک از آنها پرهيز داده شود.
- به کودک بايد عادت دهيم که پس از بيدارى بستر را ترک گويد و در آن نلولد.
  ورود به اتاق والدين
قرآن مى‌گويد در سه مورد افراد حق ندارند وارد اتاق پدر و مادر شوند مگر با کسب اجازه. به ترجمه‌ى اين آيه توجه کنيم:
- اى کسانى که به خدا ايمان آورده‌ايد،.... فرزندان شما که هنوز به سن بلوغ و احتلام نرسيده‌اند در شبانه‌روز براى ورود بر شما سه بار اجازه کسب کنند. ( سوره‌ى نور؛ آيه‌ى ۵۸.)
- پيش از نماز صبح ( که معمولاً زن و شوهر در کنار هم و با يکديگرند).
- به هنگامى که شما لباس‌هاى خود را در آورده‌ايد ( و پوششى بر شما نيست، خواه براى خواب و خواه براى تعويض لباس).
- بعد از نماز عشا که هنگام خلوت و خفتن شماست ( و زن و شوهر در روابط خويش آزادند).
  دفع به موقع
کودکان را بايد عادت داد که در همان خردسالى هرگاه که احساس نياز کردند، به دفع بپردازند و ادرار را در خود حبس نکنند. حتى در کلاس درس هم اگر احساس فشارى داشتند از معلم اجازه بگيرند و براى تخليه‌ى خود از کلاس بيرون روند. . نيز سرگرمى به کار و بازى سبب حبس ادرار نشود.
آنها را عادت دهيم که هر شب قبل از خواب به دست‌شويى بروند و خود را راحت کنند. حبس ادرار، علاوه بر زيان‌بارى براى سلامت تن، در مواردى سبب تحريک آلت‌ تناسلي، بيداري، احساس لذت جنسى و در نتيجه کشف منابع لذت مى‌شود که براى او صدمه ‌آفرين است.
  مشغول دارى فکر و دست
به کودک بياموزيد که همه گاه خود را به کارى سرگرم دارد و دست و چشم، و از آن مهم‌تر فکرش بدان کار مشغول باشد. اين سخن بدان معنا نيست که بر درس و مشق او بيفزاييم و يا تکليف درسى او را زياد کنيم. بلکه مى‌توان براى او کار و وظيفه‌اى معين کرد، مثل: انجام برخى از کارهاى خانواده، اره کردن، جعبه سازي.
  نظافت خود
  آموزش غسل جمعه
از اقدامات مربوط به تربيت جنسى که در واقع مقدمه‌اى براى ورود به دنياى بلوغ و نوجوانى است، آموزش غسل‌هاست و آغاز اين آموزش، غسل جمعه است. با زبانى ساده و در خور فهم، از غسل جمعه و ثواب و فوايد آن براى کودک سخن بگوييم و بهتر اين است که اين امر را از نه سالگى و بعد آغاز کنيم.
کيفيت غسل را از نيت و بعد شستن سر و گردن، نيمه‌ى راست بدن و نيمه‌‌ى چپ بدن به او ياد مى‌دهيم. اين‌کار را چندبار به او مى‌آموزيم و از او مى‌خواهيم آن را در حضور ما انجام دهد، تا حدى که براى ما اطمينان حاصل شود که او غسل جمعه را آموخته است.
پس از آموزش و اطمينان از فراگيري، او را به خود وا مى‌گذاريم. در عين‌حال هر از گاهى از او مى‌خواهيم که آن را تکرار کند تا کيفيت آن در ذهنش راسخ گردد. فايده‌ى اين کار، متعدد و از جمله سببى براى استفاده‌ى او در دوران بلوغ و احتلام است.


همچنین مشاهده کنید