|
|
|
|
|
|
|
|
| خود، خانواده، همسايههاى نزديک
|
|
۳-۴ سالهها:
|
- بايد نام خود و نام پدر، مادر، و خواهران و برادران خود را بداند.
|
|
- بايد آدرس خانه و محل زندگى خود را بداند.
|
|
- بايد نام مدرسه و نام معلم خود را بداند.
|
|
- بايد نام اعضاى بدن و کار آنها را بداند.
|
|
۴-۶ سالهها:
|
- بايد با روابط مختلف بين افراد خانواده خود، آشنايى داشته باشد.
|
|
- بايد با نامهايى که براى ناميدن روابط مختلف بين افراد در زبان منطقهاي، و بومى خود استفاده مىشوند آشنا باشند؛ براى مثال، برادرِ پدر، خواهرِ مادر و غيره.
|
|
- بايد از نقش هريک از اعضاى خانواده و نياز براى شرکت هر فرد و کمک در امورخانه و خانواده آگاه باشد.
|
|
- بايد از تفاوتهاى موجود در عادات غذايي، پوشش ( لباسها) و آداب و رسوم خانوادههاى مختلف آگاه باشد.
|
|
- بايد از اهميت حفظ و نگهدارى بهداشت شخصى آگاه باشد.
|
|
|
۳-۴ سالهها:
|
- بايد بتوانند انواع مختلف وسايل نقليه و رفت و آمد مورد استفاده در محيط خود را شناسايى کنند، براى مثال اتوبوس، دوچرخه، مينىبوس و گارى و غيره.
|
|
- بايد بتوانند صداهاى وسايل نقليه را تقليد کنند.
|
|
۴-۵ سالهها:
|
- بايد بتوانند بين وسايل نقليه زميني، هوايى و آبى فرق بگذارند.
|
|
- بايد بتوانند چگونگى حرکت وسايل نقليه مختلف را درک کنند.
|
|
- بايد بتوانند وسايل نقليه در بر حسب سرعتشان مقايسه کنند.
|
|
۵-۶ سالهها:
|
- بايد از قسمتهاى مختلف وسايل نقليه آگاهى داشته باشند. براى مثال، چرخها، زنجير چرخ و غيره.
|
|
- بايد از مفهوم ايمنى جاده و مقررات اساسى رفت و آمد آگاهى داشته باشند.
|
|
|
۳-۴ سالهها:
|
بايد با نقش خدمتگزاران معمول جامعه که کودکان با آنها مواجه مىشوند، آشنا شوند. براى مثال، دکتر، پليس، پرستار، معلم.
|
|
۴-۶ سالهها:
|
بايد با ساير خدمتگزاران جامعه، براى مثال، نقاش، کارگر، نجار، پستچي، راننده تاکسى و سفالساز، و غيره آشنا شوند و ماهيت کار و نقش آنها را در جامعه درک کنند.
|
|
|
۴-۶ سالهها:
|
- بايد با تعدادى از جشنهاى مهم آشنا شده و نسبت به نوع مراسم جشنها آگاهى پيدا کنند.
|
|
- بايد توانايى درک و فهم اين مطلب را داشته باشند که مردم مختلف اعياد متفاوتى را جشن مىگيرند.
|