پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ساوه


  پيشگوئى جنس نوزاد
در اين منطقه باورهاى مختلفى وجود دارد. به‌عنوان مثال کله گوسفندى را باز مى‌کند. اگر گوشت گوسفند به آروار‌ه‌هاى گوسفند چسبيده بود، نوزاد دختر و اگر نچسبيده بود پسر خواهر بود و ....
  ازدواج
هنگام خواستگارى رسم بود که گوسفند سفيدى را به‌عنوان پيشکش مى‌بردند و به اين هديه 'اوکج' مى‌گفتند. امروزه کله قند، پارچه، لباس، انگشتري، شيرينى و چاى جايگزينى آن شده است. ميزان مهريه و شيربهاء در کاغذى نوشته مى‌شود که به اين رسم پاگيره مى‌گويند.
شب بعد از عروسى به شب مادرزن‌سلام معروف است که خانواده داماد به همراه عروس و داماد به خانه مادر عروس مى‌روند.
  مرگ (مراسم تدفين)
رسم است به هنگام کفن نمودن مرده دو چوب زير بغل مرد مى‌گذارند تا در هنگام جواب دادن به نکير و منکر عصاى او باشند.
بعد از دفن، دور قبر وى خطى کشيده سپس هفت قدم از قبر دور شده و باز مى‌گردند، فاتحه‌اى مى‌خوانند به نيت آخرين وداع با ميت.
از نشانه‌هاى مزار در شهرستان ساوه نقش شير و خورشيد، نقش شانه دو سر براى زن و شانه يک سر و مهر و تسبيح براى مرد است.
  مراسم نوروز
براى چهارشنبه‌سورى سه يا هفت کوپه آش درست مى‌کنند. در بعضى نقاط زنان و دختران محل در اين شب مراسم قاشق‌زنى انجام مى‌دهند.
به جمعه آخر سال در محل علفه گفته و به عيد مردها نيز معروف است. در اين روز به زيارت اهل قبور مى‌روند.
در اين شب زنان نيت کرده و اسم خود را به کاغذى نوشته و داخل کوزه سفالى مى‌اندازند. صبح روز بعد يک زن مورد اعتماد با خواندن دعائى اسامى زنان را تک‌تک بيرون مى‌آورد و هر زن به نيت خود مى‌ِسد. مراسم‌ شال‌شالا‌ماخ نيز در اين روز توسط جوانان انجام مى‌شود.
  کوسه گلين
کوسه گلين مراسمى که به هنگام خشکسالى‌ها، جهت طلب باران اجرا مى‌شود. در اين مراسم فردى پوست گوسفندى پوشيده و همراه با جوانان به در خانه اهالى مى‌روند. اهالى نيز به آنها مقدارى گندم، پول، آرد يا شيرينى مى‌دهند. ايشان با آرد فراهم شده حلوائى تهيه کرده و مهره سبزى در آن مى‌گذارند. بعد حلواها را تکه‌تکه کرده و اگر شخصى تکه‌اى را که در آن مهره سبز بود بردارد به‌خاطر اين جرم او را از درختى آويزان کرده و مى‌زنند تا کسى ضمانت او را کند.


همچنین مشاهده کنید