جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دلیجان


  مراسم ازدواج
مراحل ازدواج استخاره، خواستگاري، شيرينى‌خوران، پاگيره (مراسم تعيين مهريه)، عقد، مراسم تخت‌خواب‌دوزي، چادربران، حنابندان، مراسم حمام و عروسى مى‌باشد. در روز سوم عروسى مراسم پول‌اندازى انجام مى‌شد. در اين مراسم دعوت شدگان به جشن عروسى به خانه داماد رفته و بعد از صرف چاى و شيريني، در حد توان خود کمک مالى به آنها مى‌نمايند.
  مراسم تدفين
مرده را شب دفن مى‌کنند تا ستاره‌ها داخل قبر شوند. براى راحتى فرد متوفی در دهانش آب تربت و آب زعفران مى‌ريزند.
  مراسم نوروز
براى استفبال از نوروز مراسم هلهله انجام مى‌شود. عده‌اى از جوانان محل، پنجاه روز قبل از عيد، کيسه‌هائى بر دوش انداخته، يکى از آنها لباس زنانه مى‌پوشد و ديگرى نقش بز نرى را بازى مى‌کند و در محل راه افتاده و مى‌خوانند: هلهله، هوهو، صد به غله هوهو، پنجاه به نوروز داريم.
اهالى نيز در کيسه آنها روغن، آرد، کشمش، پول و .. مى‌ريزند.
خوراک شب عيد را پلو و خورش اسفناج تشکيل مى‌دهد و در سفره هفت‌سين سير، سرکه، سمنو، سبزه، سنجد، سماق، قران، آينه، آب، تخم‌مرغ رنگي، مقدارى حبوبات گذاشته مى‌شود. در روز سوم عيد 'آش سوم' مى‌پزند تا سر رشته امور زندگى را تا پايان سال در دست گيرند.
  مراسم ماه محرم
از مراسم اين ماه، شبيه‌خوانى است. همچنين مراسم نخل‌بردارى نيز در نقاط از اين شهرستان اجراء مى‌شود. مراسم عاشورا از امام‌زاده شاه سليمان آغاز مى‌شود. مراسم قمه‌زنى نيز قبلاً انجام مى‌گرفته است.
  مراسم طلب باران
براى طلب باران رسم است آش باران بپزند.
در رسم ديگرى فردى لباس مندرسى مى‌پوشد، سوار بر چوبى که زنگونه‌هاى بسيار دارد شده و حرکت مى‌کند. عده‌اى از جوانان و نوجوانان او را همراهى کرده و با خواندن اشعارى به در خانه اهالى مى‌روند. اهالى نيز روى آنها آب پاشيده و هدايائى در کيسه آنها مى‌ريزند.


همچنین مشاهده کنید