پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

درخت خونبار


  طبق‌کشى
اين مراسم خاص شهر قزوين است. طبقى از چوب به ارتفاع حدود يک و نيم متر و قطر يک متر که بيشتر قسمت‌هاى آن آينه‌کارى شده تهيه مى‌کنند. اين طبق استوانه‌اى شکل را بر سر گذاشته حمل مى‌کنند.
در شهر قزوين در شب تاسوعا همه دسته‌هاى عزادار از مسجد و تکايا به‌طرف امام‌زاده سلطان سيدمحمد به‌راه مى‌افتند و آنجا تجمع مى‌کنند. در شب عاشورا به سمت امام‌زاده حسين (شاهزاده حسين) مى‌روند. در مناطق روستائي، اهالى هر روستا در اين شب به امام‌زاده محل رفته و تا قبل از طلوع آفتاب به سينه‌زنى مى‌پردازند و پس از نماز صبح به طرف روستاى خود حرکت مى‌کنند. دسته‌هاى عزادار، يک دور در محل زده و سپس به مسجد محل مى‌روند.
  درخت خونبار
در روستاى 'زرآباد' از توابع 'رودبار الموت' چنار کهن‌سالى وجود دارد که به اعتقاد اهل محل، هر سال هنگام اذان صبح روز عاشورا، از ساقه‌هاى آن مايع قرمز رنگى تراوش مى‌کند. هر سال افراد بسيارى از مناطق دور و نزديک به اين محل مى‌آمد. و زير درخت خونبار مى‌روند تا هم عزادارى کنند و هم شاهد تراوش خون باشند.
  سيزدهم محرم
در روز سيزده محرم زنان قزوينى در مسجد على‌اکبر جمع مى‌شوند، عده‌اى با بيل و کلنگ و عده‌اى با دست گرفتن پيکرهاى پارچه‌اى بدون سر، به دور شره مى‌چرخند و دوباره به مسجد برمى‌گردند و سينه‌زنى و نوحه‌خوانى مى‌کنند. در روز سيزده محرم بعد از واقعه کربلا که کسى جزأت نمى‌کرد جنازه‌هاى ياران امام حسين (ع) را دفن کند، زنان طايفه بنى‌اسد جمع شدند و به‌خاک کردن جنازه‌ها پرداختند.


همچنین مشاهده کنید