جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

عوامل مؤثر در بهره‌وری


بهره‌ورى داراى مفاهيم گوناگونى است که با معناترين آنها تنظيم دائمى فعاليت‌ها بر اساس ضوابط و معيارهاى سرعت بخش در توسعه است به‌نحوى که هزينه‌ها کاهش يابند و دست‌آوردها، على‌رغم کاهش هزينه‌ها بالا روند.
در ترويج، بهره‌ورى به مفهوم: 'عاقلانه و خردمندانه انجام دادن برنامه‌هاى ترويجي' و حتى قبل از آن 'تهيهٔ برنامه‌ها به روش منطقي' است. همان‌گونه که فعاليت‌هاى ترويجى نياز به برنامه‌ريزى دارند بهره‌ورى برنامه‌هاى ترويجى هم نيازمند برنامه‌ريزى است.
ازاين رهگذر نسبتى عاقلانه بين خروجى‌ها و وردى‌هاى نظام ترويج پديد مى‌آيد. اما ورودى‌ها و خروجى‌هاى نظام ترويج شبيه آنچه در نظام توليدات صنعتى مى‌بينيم نيست زيرا مواد اوليه در ترويج مواد معدنى نيست بلکه مانند هر مکتب آموزشى ديگر، استعدادها، موقعيت‌ها، مهارت‌ها، ارزش‌ها و جمعاً عوامل غير ملموس توسعه هستند. به اين ترتيب بهره‌ورى در ترويج دلالت بر مفهوم پرمعناى کاربرد عقل در مکانيزم توليد دارد که فى‌النفسه از پيچيدگى خاصى هم برخوردار است.
بهره‌ورى در ترويج از دو ديدگاه مطرح است يکى درون‌زا و ديگرى برون‌زا بودن، منظور از درون‌زا بودن، قابليت توسعه بخشى ترويج است که ناشى از ظرفيت‌ها و استعدادهاى حرفه‌اى نظام و نيرهاى ترويجى است که مجموعاً در قالب تخصص، مهارت‌ها، قابليت‌ها و امکانات حرفه‌اى نيروهاى ترويجى در محدودهٔ واگذارى امور بر حسب تخصص و کارآئى قابل طرح است. بهره‌ورى برون‌زا مربوط به نقش ترويج در افزايش بهرە‌ورى بخش کشاورزى و منابع طبيعى است؛ به اين معنى که بهره‌ورى عقلائى و بهره‌ورى فيزيکى بخش کشاورزى و منابع طبيعى تا چه حد بر اثر اجراء برنامه‌هاى ترويج افزايش مى‌يابد و تا چه حد کشاورزى با حفظ منابع پايه تحقيق مى‌يابد و به سمت امنيت غذائى پيش مى‌رود.
پيدايش اين نوع بهره‌ورى در گروه نظامى کارا در ترويج است که ضمن تقويت بهره‌ورى درون‌زا بتواند با حداقل امکانات بيشترين پيشرفت‌ها را در بخش کشاورزى و منابع طبيعى پديد آورد. زمانى نظام توسعه بخش ترويج در کشاورزى مى‌تواند به بهره‌ورى برون‌زا برسد که از درون مشکلى براى بهره‌ورى و مفرى براى اتلاف تخصص‌ها، مهارت‌ها و امکانات نداشته باشد در غير اين صورت بهره‌ورى برون‌زا دچار آسيب و نارسائى جدى مى‌شود.
براى تأمين بهره‌ورى درون‌زا لازم است که نظام ترويج با برخوردارى از بينش‌هاى نظرى قوى (سياست، خط مشي، راهبرد، هدف)، بازنگرى شود و با آموزش مردم در حفظ و حراست از نهادهاى اساسى توليد کوشش شود و محصولاتى فراهم آيد که با رغبت کامل در بازار مصرف پذيرفته شود. مارکويلر -Marcuouiler، مى‌گويد:
'ترويج غالباً توليدکننده را به‌سمت افزايش توليد بدون افزايش نهاده‌ها دعوت مى‌کند.مثلاً ترويج جنگل‌دارى در مديريت توليد چوب توسط بهره‌وران از جنگل نقش اساسى داشته است و از اين طريق ارتقاء آگاهى‌ها توانسته مالکين را با روش‌هاى مناسب توليد بيشتر چوب آشنا کند' .
با اين ترتيب، ترويج کشاورزى و منابع طبيعى از اين ديدگاه اختلافى قابل طرح دارند و به اين معنى که در کشاورزى تلاش مى‌شود هر چه بيشتر از فنون و روش‌هاى توليد براى تبديل نهاده‌ها و برداشت و عرضهٔ محصولات بازارپسند استفاده شود ولى منابع طبيعى به‌ويژه در کشور ما با هدفى که عمدتاً شامل جنگل‌نشينان و مرتع‌داران و بهره‌وران خُرده‌پاى منابع طبيعى مى‌شود اول سعى در حفظ و گسترش عرصه‌هاى طبيعى و سپس بهره‌بردارى از فرآورده‌هاى قابل مصرف آن که بيابان‌زائى با سرعت هر چه تمامتر در جريان است حالتى کاملاً جدى به خود گرفته و اهداف ترويج منابع طبيعى را با اهداف کشاورزى متفاوت ساخته است.
   عوامل مؤثر در بهره‌ورى
عوامل متعددى در فرآيند بهره‌ورى تأثير مى‌گذارند؛ برخى از آنها نقش محدود‌کننده و برخى نقش تقويت‌کننده دارند. در اينجا فهرستى از عوامل کاهش‌دهنده و تقويت‌کنندهٔ بهره‌ورى ارائه مى‌شود:
- عوامل کاهش‌دهنده بهره‌ورى:
۱- کارگرانى که از بيکارى مى‌ترسند و حاضرند کار خود را حتى در مقابل کاهش بهره‌ورى حفظ کنند.
۲- تخصصى نبودن عوامل ترويجى.
۳- نامفهوم بودن توسعه و ادارى بودن روند انتقال يک سويهٔ تکنولوژى.
۴- مقطعى بودن طرح‌هاى اقتصادى و اقتصاد بهره‌ورى.
۵- ناهمگونى اجزاء تشکيل‌دهندهٔ فرآيند توليد محصول.
۶- استانداردهاى کيفى نامناسب خيلى بالا يا خيلى پائين.
۷- پرداخت بيش از استحقاق بابت بهاء محصولات غيراستاندارد.
۸- بى‌توجهى به‌ بهره‌ورى و لزوم کنترل کيفيت.
۹- کافى نبودن قابليت‌هاى حرفه‌اى مصرف‌کنندگان نهاده‌ها.
۱۰- ناتوانى توليدکننده بارى عرضهٔ مستقيم کالا به بازار مصرف و افزايش ستانده‌ها.
- عوامل تقويت‌کننده بهره‌ورى:
۱-صنايع تبديلى و رشد ارزش افزودهٔ محصولات کشاورزى.
۲- تکنولوژى مناسب براى به‌کارگيرى و فرآيند صحيح عوامل توليد.
۳- وجود نظام اطلاع‌رسانى به‌ عوامل توليد و آگاه‌سازى آنها از نحوهٔ به‌کارگيرى صحيح نهاده‌ها.
۴- انجام تحقيقات کاربردى براى کشف و حل مشکلات توليد.
۵- توانمندى توليدکننده از نظر تجهيزات و مواد مورد نياز براى به‌کارگيرى تکنولوژى پربازدهٔ توليد.
۶- وجود امکانات و تأسيسات تبديل‌کنندهٔ محصولات خام کشاورزى.
۷- وجود مروج و عوامل مؤثر تحول توليد در ساختار کشاورزى و حفظ و احياء منابع طبيعى.
۸- امکان تأمين نيازهاى مختلف مصرفى توليدکنندگان در محل و گرايش آنها به سمت توليدات تک‌محصولى.
۹- يک‌پارچه کردن، يک جاسازى امکانات توليد و يا مشارکت گروهى توليدکنندگان در توليد محصولات کشاورزى و احياء و توسعه منابع طبيعى.
۱۰- ارائهٔ خدمات و تحويل نهاده‌هاى کارا و ارزان براى کاهش هزينهٔ توليد.
۱۱- فنى کردن فعاليت‌هاى کشاورزى و منابع طبيعى و کاهش هزينهٔ نيروى انسانى.
۱۲- اولويت دادن معنى‌دار به کار کشاورزى و منابع طبيعى و ايجاد انگيزه و جاذبه شغلى براى شاغلان بخش کشاورزى.
۱۳- توسعهٔ ترويج و سياست حمايتى از توليدکنندگان محصولات کشاورزى و احياء کنندگان منابع طبيعى.
۱۴- تعريف استانداردها و اعمال نظارت بر کيفيت محصولات کشاورزى.


همچنین مشاهده کنید