پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مزیت‌ها و معایب گزارش‌های روزنامه‌ای


برخى از کارکردهاى گزارش‌هاى روزنامه‌اى در ترويج کشاورزى عبارت است از:
- ايجاد آگاهى و علاقه نسبت به يک موضوع جديد که مورد علاقهٔ همگان است.
- اخطار يا توصيه پيشاپيش در خصوص مسائل مهم کشاورزي، از قبيل کمبود مصالح ساختمانى.
- بالا بردن دانش و فهم مردم دربارهٔ فنون جديد کشاورزى به‌طور مثال چراى کنترل شده يا چرخشى -Controlled or rotational grazing، در نواحى جنگلى.
- ايجاد نگرش‌هاى مثبت‌تر نسبت به طرح‌هاى ترويجى و فنون جديد
- تبليغ جلسات ترويجى و نمايش‌هاى نتيجه‌اى و طريقه‌اى
- مطلع ساختن مردم از راه‌هاى صرفه‌جوئى در نيروى کار، زمان و پول، از طريق اتخاذ روش‌هاى جديد و بهتر.
   مزيت‌ها و معايب گزارش‌هاى روزنامه‌اى
برخى مزيت‌هاى کاربرد گزارش‌هاى روزنامه‌اى در فعاليت‌هاى ترويجى عبارت است از:
- با افزايش سواد و موجود بودن کاغذ، افراد بيشترى قادر به خواندن روزنامه خواهند بود.
- به‌طور کلي، روستائيان معمولاً به چيزهائى که در روزنامه‌ها مى‌خوانند، اطمينان دارند.
- بسيارى از کسانى که ممکن است معمولاً در فعاليت‌هاى ترويجى شرکت نکنند يا تماس مستقيم با کارکنان ترويج نداشته باشند، مى‌توانند به گزارش‌هاى روزنامه‌اى دسترسى داشته باشند.
- گزارش‌هاى روزنامه‌اى ساير فعاليت‌هاى ترويجى نظير برنامه‌هاى راديوئى و تلويزيونى يا نمايش‌هاى طريقه‌اى و نتيجه‌آى را تقويت مى‌کنند.
در ادامه به برخى عيبت‌هاى کاربرد گزارش‌ەاى روزنامه‌ايعغ که بايد مورد توجه قرار گيرند، اشاره مى‌شود:
- در نواحى روستائى کشورهاى در حال توسعه، افراد بسيارى هنوز هم به‌دليل هزينه يا محدوديت تيراژ روزنامه‌ها به آن دسترسى آسان ندارند.
- برخى افراد ممکنا است نتوانند روزنامه‌ها را به‌راحتى يا با لذت بخوانند، به‌ويژه اگر معيارهاى توليد اين روزنامه‌ها ضعيف باشد.
- سردبيران غالباً گزارش‌ها را بنابه دلايلى که خود دارند، کوتاه مى‌کنند و از اين رو ممکن است همهٔ اطلاعات مورد نظر در آنها گنجانده نشوند.
- ممکن است سردبير چاپ گزارشى را در يک زمان مهم حذف کند و هيچ‌گونه اظهار نظر يا دليلى را براى انجام اين کار ارائه ندهد.
   برنامه‌ريزى گزارش‌هاى روزنامه‌اى
چند مرحله قابل توجه در برنامه‌ريزى گزارش‌هاى خبرى به‌ترتيب زير است:
- هدف از گزارش را مشخص کنيد.
- مشکل مورد نظر را مشخص کنيد.
- خوانندگان هدف -Target readers.
- ميزان آگاهى قبلى آنها از موضوع مورد نظر را مدنظر قرار دهيد.
- اگر نگرشى نسبت به موضوع مورد نظر دارند، آنها را بررسى کنيد.
- در مورد آنچه که مى‌خواهيد آنها بدانند يا انجام دهند، تصميم بگيريد.
- نسبت به صحيح يا عملى بودن اطلاعاتى که ارائه مى‌دهيد، اطمينان حاصل کنيد.
- از مناسب بودن زمان گزارش اطمينان حاصل کنيد.
- فقط از اطلاعاتى که ارتباط مستقيم با مشکل مورد نظر دارند، استفاده کنيد.
- معلومات مورد نظر را با ترتيبى منطقى فهرست‌بندى کنيد.
- پيش‌نويسى از رئوس مطالب گزارش را تنظيم کنيد.
- از خواسته‌هاى ويراستار متن مطلع باشيد و سعى کنيد خواسته‌هاى او را مراعات کنيد.
- سَبکى را اتخاذ کنيد که معمولاً در آن روزنامهٔ خاص به کار مى‌رود، تا بدين‌وسيله سردبير ترغيب شود متن شما را با حذف کمترى اگر قرار است حذفى صورت بگيرد به چاپ برساند.
   اصول نگارش در روزنامه‌ها
برخى اصول مهمى که در نگارش براى روزنامه‌ها بايد از آنها پيروى کنيد، بدين‌ شرح هستند:
- صحت اطلاعات مورد نظر و مطابقت آن با خط مشى رسمى را بررسى کنيد.
- بررسى کنيد که آيا مخاطبان هدف، اين گزارش را آن‌طور که ارائه شده است درک خواهند کرد يا نه.
- نخست معلومات مهم را ارائه دهيد تا اگر سردبير به‌دليل نبود جا تصميم به حذف بخشى از گزارش گرفت، دست‌کم مهمترين بخش‌هاى پيام منتشر شود.
- جملات اوليه يا پارگراف‌هاى ابتدائى متن بايد شش عامل مهم 'چه کسي' ، 'چه چيز' ، 'کجا' ، 'چرا' ، 'چه‌موقع' و 'چگونه' را در برگيرد.
- از کلماتى استفاده کنيد که به اشخاص برمى‌گردد و افراد مربوطه را به‌طور مشخص مورد اشاره قرار دهيد؛ معمولاً افراد، بيش از موضوعات توجه مردم را به خود جلب مى‌کنند.
- نوشته‌تان، خلاصه، روشن و صحيح باشد.
- تا آنجا که ممکن است از واژگان ساده و از جمله‌ها و پاراگراف‌هاى کوتاه استفاده کنيد.
- پيش از اظهار نظرات شخصي، واقعيت‌هاى موجود را ذکر کنيد.
- با استفاده از شيوهٔ نگارشى صريح و اختصاصي، کارى کنيد که حرف‌هاى شما متقاعد‌کننده به‌نظر رسد.
- مزيت‌هائى را که افراد با در پيش‌گرفتن شيوه‌هائى خاص به‌دست خواهند آورد، خاطر نشان سازيد و در صورت امکان کميت و ارزش آن مزيت‌ها را ذکر کنيد.
- هر پاراگراف از نوشته‌هاى شما را به انديشه يا موضوعى واحد محدود کنيد.


همچنین مشاهده کنید